2min Personeel

Telenet outsourcet 279 werknemers

Telenet outsourcet 279 werknemers

Telenet voert ingrijpende veranderingen door in zijn personeelsbestand. De telecomgroep draagt 200 helpdeskmedewerkers en 79 IT’ers over aan externe ‘strategische partners’. Deze transformatie maakt deel uit van Telenets strategie om haar organisatie te herstructureren en meer focus te leggen op kernactiviteiten.

Partners

Vanaf 1 mei 2024 zullen 200 medewerkers van Telenets callcenter in dienst treden bij Teleperformance, een gespecialiseerd callcenterbedrijf. Tegelijkertijd worden 79 IT-professionals overgedragen aan de IT-consultants Infosys en Accenture. Volgens Telenet biedt deze aanpak de betrokken werknemers betere groeimogelijkheden en loopbaankansen bij hun nieuwe werkgevers.

Digitale focus op klantenservice

Telenet verklaart dat de herstructurering van de helpdesk gericht is op het versterken van digitale klantenservice. Voor standaardvragen wil het bedrijf meer gebruikmaken van digitale oplossingen, terwijl complexe vragen intern afgehandeld zullen worden door een nieuw kenniscentrum. Dit kenniscentrum moet fungeren als een centrale hub voor gespecialiseerde ondersteuning.

Hoewel Telenet benadrukt dat klanten ook in de toekomst de optie zullen behouden om een medewerker te spreken, zal deze service via Teleperformance verlopen. Het Franse callcenterbedrijf neemt de 200 medewerkers over als onderdeel van een langdurig contract met Telenet.

IT-Transformatie

In de IT-afdeling streeft Telenet naar vereenvoudiging en centralisatie. De softwareontwikkeling wordt ondergebracht bij Infosys, dat verantwoordelijk wordt voor IT-applicaties en infrastructuur. Accenture neemt de softwareontwikkeling rond data voor zijn rekening. Telenet verwacht dat deze samenwerking meer flexibiliteit biedt om in te spelen op technologische ontwikkelingen en toegang verschaft tot hoogwaardig talent.

Reactie vakbonden

De outsourcing en het overhevelen van personeel zorgen voor bezorgdheid bij de sociale partners. Eric Vuchelen van vakbond ACLVB noemt de onrust onder de voornamelijk jonge callcentermedewerkers begrijpelijk. Hij benadrukt dat de vakbonden zich zullen inzetten om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Vuchelen bekritiseert ook de voortdurende afsplitsingen bij Telenet. “Wat ooit een sterk en veelzijdig bedrijf was, wordt steeds verder ontmanteld. Er blijft steeds minder over van het oorspronkelijke Telenet”, aldus Vuchelen.

De gesprekken tussen Telenet en de sociale partners worden de komende dagen voortgezet.