Zeker 42 procent van de grote bedrijven komt niet altijd tot de benodigde inzichten door een datastortvloed. Slechts 39 procent oordeelt dat de bijdrage van data aan de bedrijfsdoelstellingen groter is dan de kosten. Dit blijkt uit onderzoek onder digitale leiders bij bedrijven met 250 fte of meer.
Mede door de big data-hype zijn bedrijven zeeën aan data gaan verzamelen. In veel gevallen is de big data nu echter fat data. De datastortvloed wordt een ongezonde ballast, met alle nadelen en risico’s van dien. Veertig procent van de respondenten stelt bijvoorbeeld dat niet volledig duidelijk is wat de herkomst en kwaliteit van data is. Verder zegt 31 procent dat de gegevens niet snel genoeg voorhanden zijn op het benodigde moment. En 27 procent concludeert dat er niet altijd toegang is tot de data die men nodig heeft.
Datahamsteren: niet zonder gevaar en vaak nutteloos
Veel bedrijven hamsteren data. Oftewel: ze verzamelen grote hoeveelheden data zonder (duidelijk gedefinieerd) doel. Zo bewaart 63 procent van de bedrijven bijvoorbeeld bewust méér data dan zij nu gebruiken met het oog op mogelijk toekomstig gebruik. Een risicovolle en vaak nutteloze strategie. Deze data is immers vaak dusdanig onvolledig of ongedetailleerd dat later gebruik onmogelijk is.
Slagkracht
De conclusie uit het onderzoek is duidelijk, meent algemeen directeur van AMIS André van Dalen: “Hoewel de meeste bedrijven aangeven dat ze datagedreven werken als speerpunt hebben, blijken ze in de praktijk te worstelen met een hoop uitdagingen op het vlak van data-engineering, realtime data en dataplatformen. Daardoor lopen ze inzichten mis, is realtime bijsturen onmogelijk en kunnen ingehuurde datascientists en machine learning-specialisten niet efficiënt werken. Met als gevolg dat ze inboeten op slagkracht en flexibiliteit.”
Van Dalen: “De IT-sector heeft klanten eerst verleid tot het verzamelen van grote datahoeveelheden en daarna aan hun lot overgelaten om iets zinvols met deze data te doen. Het is tijd dat we als sector de hand in eigen boezem steken en onze klanten helpen met daadwerkelijk waardevolle dataproducten.”
Lees ook:
- AI-expert Carlo van de Weijer (TU/E) spreker Nationale Datacenterdag
- Waar moet een effectief incident response plan aan voldoen?