Er zijn meer data beschikbaar dan ooit tevoren. Bij het nemen van cruciale beslissingen gaat men ervan uit dat leidinggevenden de analyse van data inzetten om de juiste afwegingen te maken. Uit onderzoek van Oracle blijkt echter het tegendeel waar. 82% van de Nederlandse leidinggevenden ervaart de hoeveelheid data die op hen afkomt als overweldigend.
Gevolg is dat dit beslissingen nemen ingewikkelder maakt (83%). Dit beïnvloedt hun zelfvertrouwen bij het nemen van beslissingen negatief (83%). Daardoor maken ze ook onder kans op promotie.
Spijt
De meerderheid (59%) van de leidinggevenden in ons land nam wel eens een beslissing niet. Dit, omdat de persoon in kwestie onvoldoende in staat was te bepalen welke data betrouwbaar waren. Dit toegenomen gebrek aan (zelf)vertrouwen bij het nemen van beslissingen heeft negatieve gevolgen voor organisaties en hun mensen. Bij ruim een kwart van zowel de leidinggevenden als werknemers leidde dit tot onnodig extra werk. Of tot het maken van nog meer fouten of vergissingen. Dit naast verhoogde financiële risico’s. En zelfs een burn-out of andere negatieve consequenties. Denk daarbij aan ontslag vanwege het nemen van een onjuiste beslissing op een cruciaal moment.
Ongeveer een vijfde van de respondenten geeft aan dat het gebrek aan zelfvertrouwen leidde tot vertraging in de carrièrevoortgang. En dat dit bovendien een negatieve impact had op de prestaties van de organisatie. Van de ondervraagde leidinggevenden heeft 81% zelfs spijt van een beslissing die zij het afgelopen jaar namen. Zoals een investering of het veranderen van baan.
Kijken naar de baas
90% van de Nederlandse leidinggevenden vindt dat het toenemende aantal databronnen het succes van hun organisatie beperkt. Dit, terwijl zij wel inzien dat de juiste data het nemen van strategische beslissingen kan verbeteren voor hun sales, marketing en klantenservice, human resources, supply chain en finance-afdeling.
Men realiseert zich dat het succes van een organisatie valt of staat met het vermogen om data en technologie te benutten. En zo te begrijpen hoe beslissingen worden genomen, geëvalueerd, gemanaged en verbeterd (85%). Opvallend is dat, ondanks de inzichten die data opleveren voor het nemen van de juiste beslissingen, zo’n driekwart van alle ondervraagden aangeeft naar de persoon met het hoogste salaris te kijken wanneer er beslissingen moeten worden genomen.
Onderbuikgevoel
Nederlandse leidinggevenden zijn zich ervan bewust dat zij geen beslissingen moeten nemen die alleen gebaseerd zijn op een onderbuikgevoel (70%). Van alle ondervraagden geeft 78% zelfs aan dat men pas na het nemen van een beslissing zoekt naar data om die beslissing te onderbouwen. Een bedrijf dat technologie gebruikt voor het nemen van datagedreven beslissingen wordt door zowel leidinggevenden als medewerkers gezien als betrouwbaarder (64%) en succesvoller (66%), is een geliefdere werkplek (63%) en populairdere investering (63%). Ook gaat men er eerder een samenwerking mee aan (62%).
Juiste analysepools belangrijk
Tegelijkertijd denken zij dat de meeste beschikbare data alleen echt behulpzaam zijn voor data-experts die deze goed kunnen interpreteren en benutten (62%). Het beschikken over de juiste analysetools is dan ook essentieel voor het opdoen van inzichten voor betere zakelijke beslissingen, vindt 70% van de leidinggevenden.