42 procent van de grote bedrijven komt niet altijd tot de benodigde inzichten omdat ze te veel data hebben. En slechts 39 procent oordeelt dat de bijdrage van data aan de bedrijfsdoelstellingen groter is dan de kosten. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van AMIS Conclusion onder digitale leiders bij bedrijven met 250 fte of meer.
Bijna kopje onder in zeeën aan data
Mede door de big data-hype zijn bedrijven zeeën aan data gaan verzamelen. In veel gevallen is de big data nu echter fat data geworden. Het datateveel wordt een ongezonde ballast, met alle nadelen en risico’s van dien. 40 procent van de 150 respondenten stelt bijvoorbeeld dat niet volledig duidelijk is wat de herkomst en kwaliteit van data is. 31 procent zegt dat de gegevens niet snel genoeg voorhanden zijn op het benodigde moment. En 27 procent concludeert dat er niet altijd toegang is tot de data die men nodig heeft.
Datahamsteren is niet zonder gevaar
Veel bedrijven hamsteren data. Oftewel: ze verzamelen grote hoeveelheden data zonder (duidelijk gedefinieerd) doel. 63 procent van de bedrijven bewaart bijvoorbeeld bewust méér data dan zij nu gebruiken met het oog op mogelijk toekomstig gebruik. Een risicovolle en in veel gevallen nutteloze strategie: deze data is immers vaak dusdanig onvolledig of ongedetailleerd dat later gebruik onmogelijk is.
Bedrijven worstelen met data-engineering
De conclusie uit het onderzoek is duidelijk, meent algemeen directeur van AMIS André van Dalen: “Hoewel de meeste bedrijven aangeven dat ze datagedreven werken als speerpunt hebben, blijken ze in de praktijk te worstelen met een hoop uitdagingen op het vlak van data-engineering, realtime data en dataplatformen. Daardoor lopen ze inzichten mis, is realtime bijsturen onmogelijk en kunnen ingehuurde datascientists en machine learning-specialisten niet efficiënt werken. Met als gevolg dat ze inboeten op slagkracht en flexibiliteit.”
Oproep aan IT-sector
Van Dalen: “De IT-sector heeft klanten eerst verleid tot het verzamelen van grote datahoeveelheden en daarna aan hun lot overgelaten om iets zinvols met deze data te doen. Het is tijd dat we als sector de hand in eigen boezem steken en onze klanten helpen met daadwerkelijk waardevolle dataproducten.”
AMIS Conclusion doet daarom een oproep aan de sector. Van Dalen: “Help klanten hun datalandschap beheersbaarder en professioneler te maken aan de hand van hoogwaardige dataplatformen en data-engineering. Onze eerste vraag aan klanten luidt voortaan: is jouw data net zo kwalitatief en betrouwbaar als water uit de kraan?”