Yucopia bespaart bedrijven veel tijd bij nieuwe online werkaankopen. Het voordeel zit in verminderde administratielasten, waardoor een aankoop zo eenvoudig wordt als een bestelling plaatsen bij Bol of Zalando.
In de software KOOPR gebruikte de start-up uit Mechelen AI om het bestelproces van werkaankopen te versnellen. De start-up loopt momenteel nog wel tegen limieten aan waardoor het bestelproces zeker niet in alle gevallen volledig digitaal kan verlopen. Op termijn moet daar verandering in komen, maar daarvoor moeten leveranciers in het platform worden geïntegreerd. Voorlopig is dit nog slechts voor één leverancier in orde gebracht.
Vlaamse overheid als klant
Het bedrijf heeft wel een belangrijke klant kunnen strikken. De Vlaamse overheid rolt de software momenteel namelijk uit binnen haar diensten. Dat levert flinke besparingen op in administratieve kosten die nodig zijn voor opzoekwerk en onderlinge communicatie voor goedkeuring van een aankoop.
“De aankoop van een eenvoudige webcam van 30 euro kan op die manier eigenlijk 100 euro kosten”, vertelt Carl Vranken, verantwoordelijke voor het aankoopbeleid van de Vlaamse overheid aan De Tijd. “Er zijn zelfs berekeningen in de privésector die uitkomen op een administratieve kostprijs van 200 euro voor één aankoop.”