2min Ondernemen

Vlaamse bedrijven zien AI wel zitten, maar hebben nog geen strategie

Vlaamse bedrijven zien AI wel zitten, maar hebben nog geen strategie

De meerderheid van de Vlaamse bedrijven ziet wel degelijk de meerwaarde van AI. Maar de implementatie is beperkt en een strategie is er ook niet. Dat blijkt uit onderzoek van ConXioN.

Het bedrijf deed marktonderzoek naar AI-gebruik bij Vlaamse bedrijven. Hieruit blijkt dat 81 procent van de bedrijven het potentieel van AI ziet naar er weinig mee doet omdat de kennis achterblijft en er geen structurele aanpak is. Dit terwijl negentig procent de voordelen ziet.

Nog een hoger percentage (93%) ziet het zelfs als aanjager voor innovatie. Verder denkt 89% dat AI de onderneming efficiënter kan maken.

Geen strategie maar losse toepassingen

Het percentage met een strategie om AI ook echt te implementeren gaat helemaal de andere kant op. Slechts twaalf procent heeft een uitgewerkte AI-strategie. Dat betekent niet dat zo weinig bedrijven iets doen mat AI, maar wel dat AI vaak wordt gezien als losse toepassing.

Dat betekent volgens de onderzoekers ook dat er onder werknemers van Vlaamse bedrijven vaak niet genoeg kennis aanwezig is. Meer dan de helft (52%) zegt dan ook weinig tot geen interne AI-kennis te hebben. Slechts dertien procent heeft genoeg kennis van AI in eigen huis.

Naast gebrek aan kennis leven ook ethische en praktische vragen. Veel  IT-leiders maken zich naast de juridische aspecten bijvoorbeeld zorgen over de impact van AI op de werkgelegenheid, privacy en gegevensbescherming. Vooralsnog zetten bedrijven vooral AI in voor marketing en iets minder vaak bij klantenservice.

Tip:

  • AI overtreft artsen in screening op borstkanker