54 procent van de Belgische kmo’s zet artificiële intelligentie (AI) in op de werkvloer. Voornamelijk in marketingactiviteiten is het gebruik van de software erg populair.
In de kmo-markt blijkt meer dan de helft van de Belgische ondernemingen toch al een vorm van AI in het bedrijf te hebben binnengebracht. De technologie blijkt in het bijzonder populair voor marketingactiviteiten, waar 47 procent van de ondernemingen AI voor inzet. Het belang groeit in de boekhouding (36%) en IT (34%). De technologie gebruiken kmo’s nog maar zelden voor activiteiten als projectmanagement (18%), sales (18%) en HR (6%).
Veel AI-gebruik in België
Het hoge gebruikspercentage in de Belgische kmo’s kan erop duiden dat de technologie een weg aan het vinden is naar alle types van ondernemingen. Het relatief hoge adoptiecijfer van de technologie in Belgische ondernemingen, is minder opvallend. Een recent verschenen rapport van de federale overheidsdienst Economie stelde namelijk vast dat Belgische bedrijven voorop lopen in de AI-adoptie in vergelijking met Europa.
Alleen binnen de kmo-markt liep het gebruik van de technologie nog aanzienlijk achter. Er waren minstens 30 procent meer grote ondernemingen die aangaven AI te benutten. Het rapport baseerde zich alleen op de situatie in 2023 en met dit recente onderzoek van Horus in het achterhoofd lijkt de situatie opvallend te zijn veranderd in één jaar tijd.
Horus biedt zelf boekhoudsoftware aan op basis van AI. Benjamin Tailleur, COO van het bedrijf, vertelt dat de veranderende houding van Belgische kmo’s tegenover AI niet onopgemerkt is gebleven. “Toen we Horus Software lanceerden, moesten we bedrijfsleiders nog dagelijks uitleggen wat AI precies inhoudt. Vandaag zien we dat veel ondernemers al vertrouwd zijn met de technologie. AI is niet langer exclusief voor grote ondernemingen. Ook kleine bedrijven kunnen dankzij AI tijd besparen en efficiënter werken.”
Lees ook: AI-adoptie in Belgische bedrijven het hoogste van Europa