2min Personeel

Steeds meer Belgische werkgevers moedigen AI-gebruik aan

Steeds meer Belgische werkgevers moedigen AI-gebruik aan

Vier op de tien Belgische werkgevers moedigt het gebruik van generatieve AI, zoals ChatGPT, aan binnen het bedrijf. Voornamelijk binnen grote bedrijven heerst de gedachte dat AI de productiviteit kan verbeteren. 52 procent is daarvan overtuigd.

Om AI optimaal te kunnen inzetten, zetten Belgische bedrijven in op de nodige trainingen. Deze worden voornamelijk intern voorzien door zelfontwikkelde programma’s, mentorship of zelfstudie. Slechts 5% van de bedrijven biedt geen enkele trainingsvorm rond AI aan.

Grote bedrijven sneller geëxperimenteerd

Voornamelijk binnen kleine bedrijven moedigen werkgevers aan de mogelijkheden van AI te verkennen. Meer dan de helft van de ondervraagden bedrijven zegt dit te doen. Grote bedrijven zijn wel in grotere mate overtuigd van de productiveitswinst die de technologie oplevert (52% tegenover 24%). Dit kan erop wijzen dat grote bedrijven al door de verkenningsfase heen zijn. AI is daar al ingeburgerd.

Deze mogelijkheid wordt geopperd door Robert Half, de uitvoerder van het onderzoek. Aan de studie namen 1.500 Belgische respondenten deel, waarvan 500 in een werkgeverspositie en met een gelijke verdeling tussen KMO’s en grote bedrijven. Het gaat om bedrijven uit verschillende sectoren: boekhouding, IT, administratie, HR en legal. Het onderzoek liep tijdens juni en juli 2024.

Volgens de cijfers wint AI inderdaad aan terrein bij werknemers, maar er is nog veel ruimte voor verdere groei. Eén op de drie werknemers gebruikt de technologie bijna dagelijks. Het percentage dat de technologie nooit gebruikt, zit nog op 40%.

Opletten voor security

Organisaties moeten bij het binnenbrengen van de technologie letten op de security-aspecten die ermee gepaard gaan. Jeroen Diels, regional managing director bij Robert Half, waarschuwt hier ook voor. “Het is belangrijk dat zowel werkgevers als werknemers stilstaan bij de veiligheid en ethische kwesties die AI met zich mee kan brengen. Het opladen van bedrijfskritische gegevens in een AI-chatbot kan bijvoorbeeld datalekken veroorzaken en aldus een probleem vormen rond cybersecurity. Een duidelijke policy hieromtrent is dan ook van enorm belang.”

Lees ook: AI maakt salesteams succesvoller