Steeds meer Belgen gebruiken GenAI voor hun werk

Maar we vertrouwen het daarom nog niet

Steeds meer Belgen gebruiken GenAI voor hun werk

AI en GenAI duiken steeds vaker op in de Belgische werkomgeving. Dat becijferde Deloitte’s in de nieuwste editie van het Digital Consumer Trends report.

Meer dan een derde van de werkende Belgen gebruikt generatieve AI (GenAI), zo blijkt uit het rapport. Er is een sterke groei in het zakelijk gebruik, vooral om ideeën te genereren en informatie te zoeken. Toch ontbreekt het in veel organisaties nog aan actieve ondersteuning voor het gebruik van GenAI.

Zeker 58 procent van de Belgen is vertrouwd met tools zoals ChatGPT en Microsoft Copilot. Dit is een stijging van 14 procent ten opzichte van vorig jaar. Meer dan een derde van de respondenten heeft in de werkomgeving al gebruik gemaakt van generatieve AI.

De technologie wordt vooral omarmd door jonge ‘digital native’ generaties. Op de werkplek is er dus ook een sterke adoptie, met 38% van de gebruikers die AI inzet voor professionele doeleinden. Vooral taken als het genereren van ideeën (41%) en het ophalen van informatie (41%) de belangrijkste toepassingen zijn.

Betrouwbaarheid AI nog ‘een dingetje’

Hoewel generatieve AI aanzienlijke productiviteitsvoordelen biedt, ervaren veel gebruikers nog steeds barrières. Bijna 40% gebruikt AI sporadisch, vaak vanwege twijfels over de betrouwbaarheid van antwoorden (15%) en zorgen over dataprivacy (11%). Bovendien vreest de helft van de respondenten dat AI in de toekomst banen zal vervangen.

Meer dan de helft zegt minder vertrouwen te hebben in door AI gegenereerde communicatie, zoals e-mails of interacties met de klantenservice. Deloitte benadrukt dan ook het belang van governance en training. zeker in de werkomgeving, om risico’s zoals de ‘hallucination bias’ te beperken en het vertrouwen in deze technologie te versterken.

Duurzamer omspringen met hardware

Opvallen punt uit het onderzoek is verder dat digitale apparaten steeds langer worden gebruikt. In België blijft de smartphone het meest gebruikte elektronische apparaat. Bijna alle respondenten gebruiken hun telefoon dagelijks. Maar bijna de helft van de consumenten (46%) gaat de komende 12 maanden geen nieuwe apparaten kopen. Dit wijst volgens het onderzoek op een trend naar duurzamer consumentengedrag. Wie komend jaar wel een toestel wil kopen, denkt vooral aan een smartphone (14%).

“De vraag naar nieuwe functies lijkt af te nemen, omdat consumenten hun apparaten langer gebruiken, vaak oude telefoons als reserve bijhouden en steeds vaker kiezen voor tweedehands of opgeknapte apparaten”, zegt Vincent Fosty, Technology, Media & Telecommunications Industry Leader bij Deloitte. “Zo heeft 31% van de Belgen minstens één tweedehandstoestel, waarbij tweedehandsbezit vooral populair is in Brussel (44%) en minder in Vlaanderen (26%). Deze trend benadrukt de noodzaak voor technologiebedrijven om in te spelen op de vraag naar duurzame en circulaire producten. Bijvoorbeeld door refurbishment- en recyclingprogramma’s aan te bieden.”

Tip: