2min Ondernemen

Google biedt retail betere dataopmaak voor verzendinformatie

Google biedt retail betere dataopmaak voor verzendinformatie

Google diende onlangs een voorstel in voor een nieuwe gestructureerde dataopmaak voor verzendingen. Dit meldt Search Engine Journal. Het doel is om winkeliers meer mogelijkheden te geven om verzendinformatie te delen met klanten via Google-zoekresultaten en andere systemen. 

Deze nieuwe opmaak in Schema.org richt zich op het beter zichtbaar maken van verzenddetails. Denk daarbij aan kosten, levertijd en locatie. Maar ook aan beperkingen op het gebied van gewicht en grootte. Om de herhaling van het ingeven en verwerken van dezelfde gegevens te beperken, stelt Google voor om verzendgegevens op organisatieniveau toe te voegen. Dit opdat deze gemeenschappelijk gebruikt kunnen worden door meerdere producten op een website.

ShippingService

Het voorstel introduceert een nieuw type `ShippingService` dat verzendvoorwaarden groepeert en redundante velden in `ShippingRateSettings` vervangt. Het maakt ook gebruik van standaard URI-koppelingen in het Semantische Web om `Offer`-gegevens te linken en biedt extra flexibiliteit door verzendgegevens op siteniveau te plaatsen. Dit betekent dat men het ingeven van gegevens zoals prijs en levertijd niet meer bij elk individueel product hoeft te herhalen.

Gescheiden verzendcondities

De GitHub-discussie rondom dit voorstel werpt vragen op over hoe deze verzendgegevens op organisatieniveau samen kunnen werken met specifieke productgegevens. Een deelnemer gaf aan dat verzendvoorwaarden op organisatieniveau bewaard kunnen worden, terwijl specifieke `ShippingDetails` op productniveau blijven. Een Google-medewerker verduidelijkte dat deze structuur het mogelijk maakt om gemeenschappelijke en product-specifieke verzendcondities duidelijk te scheiden.

Wisselende tarieven als handicap

Op LinkedIn is er ook brede interesse voor dit voorstel. Irina Tuduce van Google Shopping initieerde een discussie waarbij Andrea Volpini van WordLift het voorstel als een belangrijke stap noemde in het modelleren van verzendinformatie. Ilana Davis, ontwikkelaar van de JSON-LD voor SEO Shopify App, wees op de moeilijkheid van het weergeven van nauwkeurige verzendkosten door wisselende tarieven.

De voortgang van het voorstel wordt gedocumenteerd in een openbare Google Doc, en de feedback op GitHub en LinkedIn biedt inzicht in de ontwikkeling en toepassing van deze nieuwe dataopmaak.