Google Cloud meldt de komst van nieuwe AI-tools die retailers gaan helpen klantervaringen te verbeteren. De aankondiging komt slechts dagen voor het jaarlijkse evenement van de National Retail Foundation, NRF 2025.
Zo is er een speciale versie van de Google Agentspace-tool voor het bieden van kennis en expertise aan werknemers voor de detailhandel. En er is de nieuwe generatieve AI-zoekervaringen die klanten rechtstreeks in hun websites en mobiele applicaties kan inbedden.
Agentspace moet een one-stop-shop worden die de intelligentie van AI-agenten samenbrengt met redeneer- en zoekexpertise. Zo help je om werknemers de geheimen in de gegevens van hun onderneming te ontsluiten en productiever te worden. De krachtige multimodale tool stelt werknemers in staat om de meest relevante gegevens uit de gehele informatietechnologieomgeving van een retailer naar boven te halen. Tekst, afbeeldingen, video en audio worden geïntegreerd voor een meer intuïtieve gebruikerservaring.
AI-agents die autonoom kunnen werken zonder menselijke tussenkomst
Door de mogelijkheden van AI-agents, algoritmen die autonoom kunnen werken zonder menselijke tussenkomst, creëert Google Agentspace volgens het bedrijf een nieuwe zoekervaring die verder gaat dan wat voorheen mogelijk was. Medewerker kunnen gewoon een AI-agent vragen naar de nieuwste functies. Deze zal onmiddellijk de meest relevante informatie opgraven. Volgens Google kunnen retailers deze tools gebruiken om de dekking en nauwkeurigheid van hun productgegevens ‘aanzienlijk te verbeteren’ en, hopelijk, de verkoop als gevolg daarvan te verbeteren.
Voor consumenten wordt de zoekervaring uitgebreid met de nieuwe Vertex AI Search for commerce-tool. Daarmee kunnen bedrijven generatieve AI-zoekfuncties inbedden in hun digitale winkelpuien. Klanten kunnen daardoor gemakkelijker de producten vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Nieuwe mogelijkheden van Vertex AI Search zijn bijvoorbeeld ook een conversatie-commerce-ervaring die naar verluidt ‘ondersteund winkelen’ op elk digitaal platform mogelijk maakt. Het gaat op een meer menselijke manier met klanten om, helpt hen te vinden wat ze zoeken en beantwoordt alle vragen over de producten.
Ten slotte zei Google dat het retailers ook wil helpen bij het bouwen van wat zij ‘verbonden winkels’ noemen. Daartoe bundelt het een reeks verschillende producten, waaronder de Google Distributed Cloud-infrastructuurservice, datatools zoals BigQuery en AI-platforms zoals Vertex AI. Retailers kunnen via de nieuwe Model Garden toegang krijgen tot meer dan 160 fundamentele grote taalmodellen als Google’s nieuwe beeld-naar-video-model Geo.
Tip:
- Google Ads zet in op grote AI-transformatie in 2025