3min Zorg

De digitale evolutie van zorgverwijzingen

De digitale evolutie van zorgverwijzingen

De digitale revolutie veranderde de zorgsector drastisch. En één van de gebieden waar dit goed merkbaar is, is het verzenden en ontvangen van verwijzingen. Dit stelt Dennis Snippert. Hij is Product owner PUUR en interoperabiliteit expert bij Ecare. “Dankzij geavanceerde technologieën en elektronische cliëntendossiers (ECD’s) is het ontvangen van digitale verwijzingen binnen het ECD snel de nieuwe norm aan het worden.” Dat digitale proces transformeert de zorgervaring van cliënten en zorgverleners.

Van fax naar digitaal

Traditioneel werden verwijzingen per post of fax verstuurd. Dit met alle beperkingen en vertragingen van dien, blikt Snippert terug. “Inmiddels kunnen huisartsen verwijzingen elektronisch versturen. Hetzij per e-mail. Of via geavanceerde elektronische verwijssystemen.” Deze digitale verschuiving biedt al tal van voordelen, stelt Snippert. “En dat voor zowel cliënten als zorgverleners maar levert nog steeds veel digitaal ongemak op. Daarom pleit ik voor het direct binnen het ECD ontvangen van verwijzingen. Simpel, veilig en snel.

Verwijzigingen direct binnen in je ECD

Eén van de belangrijkste voordelen van het direct binnen het ECD ontvangen van de verwijzingen is de tijdswinst die het oplevert. Snippert: “Door verwijzingen direct in het ECD te ontvangen, kunnen zorgverleners tot wel 10 minuten per verwijzing aan administratieve taken besparen. Dit omvat het afhandelen van de benodigde documenten en het bijwerken van cliëntinformatie.” Bovendien elimineert het ontvangen van digitale verwijzingen de noodzaak van extra accountbeheer en rechtenbeheer in een aparte systemen, waardoor nog meer tijd wordt bespaard.

Efficiënte afhandeling

Naast tijdwinst zorgt het digitaal ontvangen van verwijzingen direct in het ECD voor een efficiënte afhandeling. Gestandaardiseerde verwijzingen bevatten belangrijke details over de cliënt, zoals medische geschiedenis, diagnoses en behandelingen. “Deze informatie kan nauwkeurig automatisch worden vastgelegd in het ECD,” geeft Snippert aan. “Hierdoor kunnen zorgprofessionals snel de zorgbehoeften van de cliënt beoordelen. En een passend zorgplan opstellen. Dit leidt tot een verbeterde zorgplanning en een optimale inzet van personeel en middelen.”

Cliëntveiligheid

Bovendien draagt het ontvangen van gestandaardiseerde verwijzingen direct in het ECD bij aan de cliëntveiligheid. Miscommunicatie en fouten worden verminderd doordat belangrijke informatie duidelijk en gestructureerd wordt gecommuniceerd. Dit bevordert een veilige zorgomgeving en vermindert mogelijke risico’s.

Continuiteit van zorg

Een ander voordeel is de continuïteit van zorg, stelt Snippert. Doordat relevante informatie naadloos wordt overgedragen van de huisarts naar de zorgverlener in het ECD, kan er een vloeiende overgang plaatsvinden. Zorgverleners in VVT-instellingen krijgen een beter inzicht in de medische geschiedenis en behoeften van de cliënt, wat resulteert in een consistente en geïnformeerde zorgverlening.

Nauwere samenwerking

Tot slot bevordert deze werkwijze de samenwerking en coördinatie tussen huisartsen en zorginstellingen. Het gestructureerde formaat van digitale verwijzingen vergemakkelijkt het delen van informatie via het ECD en het nemen van gezamenlijke beslissingen over de zorg van de cliënt. Dit resulteert in betere communicatie en een meer geïntegreerde aanpak van zorg, waarbij de behoeften van de cliënt natuurlijk centraal staan.

Veelbelovende stap

De digitale evolutie van zorgverwijzingen heeft de zorgsector getransformeerd. Het ontvangen van digitale verwijzingen binnen het ECD biedt voordelen op het gebied van informatieoverdracht, zorgplanning, cliëntveiligheid, continuïteit van zorg en samenwerking. Het stelt zorgverleners in staat om efficiënter en effectiever te werken, met een focus op kwaliteit en veiligheid van zorg.

Deze digitale evolutie is een veelbelovende stap naar een toekomst waarin meer zorg kan worden verleend met minder mensen. Het stelt zorgverleners in staat om hun kostbare tijd en middelen optimaal te benutten, terwijl cliënten profiteren van een naadloze, geïnformeerde en veilige zorgervaring. Laten we met elkaar de mogelijkheden van digitale verwijzingen verder standaardiseren zodat het onnodig overtypen steeds verder verbannen wordt.