2min Ondernemen

76% van de Belgische kmo’s optimistisch over toekomst met AI

76% van de Belgische kmo’s optimistisch over toekomst met AI

Kmo’s omarmen AI. Wereldwijd zegt 75% van de kmo’s dat ze experimenteren met AI of ermee hebben geïmplementeerd. België zit daar zelfs boven. Dat blijkt uit het Small & Medium Business Trends-rapport van Salesforce.

Uit dat onderzoek blijkt dat 82% van de Belgische kmo’s gebruikt of experimenteert met AI. Daarbij ziet 73% van de Belgische kmo’s die AI gebruikt een stijging in omzet. Verder vreest 56% van de Belgische kmo-leiders achter te blijven op het gebied van AI.

Het onderzoek verzamelde inzichten van 3.350 kmo-leiders uit 26 landen, waaronder 50 uit België. Het rapport toont hoe innovatieve kmo’s AI inzetten om te groeien in een tijdperk van snel opkomende autonome AI-agents.

Complexiteit van technologie groeit. Met de groei van technologie en haar mogelijkheden neemt de druk op kmo-leiders toe om hun techbeheer efficiënt te organiseren. Uit het Salesforce-onderzoek blijkt dan ook dat   82% van de Belgische kmo-leiders het een uitdaging vindt om gelijke tred te houden met veranderende technologie. Zeker 66% zegt geen tijd te hebben om alle gebruikte technologie onder de knie te krijgen. En 66% denkt dat verbeteren van de kwaliteit van hun data de omzet zou verhogen.

Vertrouwen is cruciaal in het AI-tijdperk

Vertrouwen is cruciaal in het AI-tijdperk. Het consumentenvertrouwen bereikt een dieptepunt, waardoor kmo’s meer dan ooit inzetten op betrouwbare partners in een wereld vol beveiligingsrisico’s en razendsnelle technologische veranderingen. De drie grootste AI-zorgen bij Belgische kmo’s: beveiligingsrisico’s, onvoldoende technische kennis en compliance-uitdagingen. Zeker 82% van de Belgische kmo’s is bereid meer uit te geven aan technologie van vertrouwde leveranciers

“AI en autonome agents transformeren bedrijfsprocessen zoals marketing, sales, klantenservice en commerce”, zegt Giovanni Crispino, Head of EMEA ESMB bij Salesforce. “Kmo’s die AI inzetten, zien indrukwekkende resultaten. Hun enthousiasme en positieve ervaring vormen een blauwdruk voor hoe kleine bedrijven met oplossingen zoals Salesforce Agentforce groei kunnen realiseren.”“Kleine bedrijven hebben misschien compacte teams, maar hun impact kan enorm zijn. Veel kmo’s groeien sterk, ondanks dezelfde uitdagingen en minder middelen in vergelijking met grotere concurrenten. Met de opkomst van autonome AI-agents kunnen kmo’s efficiënter schalen. Deze agents nemen zelfstandig klantcontact en backofficetaken over, waardoor kleine bedrijven meer kunnen bereiken met beperkte middelen. De voordelen zijn al duidelijk: meer productiviteit, persoonlijkere klantbeleving en stijgende omzetten.”

Tip:

  • Salesforce lanceert op maat gemaakt cloudplatform voor verzekeraars