Deg van de werknemerservaring speelt een steeds belangrijkere rol in de tevredenheid van medewerkers, zo blijkt uit een onderzoek van ServiceNow onder meer dan 1200 HR-professionals in de EMEA-regio.
Volgens het rapport ‘Employee Experience Trends 2024’, uitgevoerd in samenwerking met ThoughtLab, is samenwerking tussen HR en IT van cruciaal belang om bedrijven klaar te maken voor het nieuwe zakelijke tijdperk, waarin AI en digitale technologieën een prominente rol spelen.
Talent management
De toepassing van AI verandert tal van bedrijfsprocessen, en HR vormt hierop geen uitzondering. Zo verwacht 65 procent van de HR-managers dat AI een grote impact zal hebben op het werk, met name op het gebied van talent management. Vooruitstrevende organisaties gebruiken data-analyse om toekomstige personeelstekorten te signaleren en in te grijpen voordat een gebrek aan vaardigheden urgent wordt. Met een toenemende schaarste aan talent is het belangrijker dan ooit dat organisaties anticiperen op bijscholingsbehoeften.
Werknemerservaring
Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen bestaan tussen sectoren in de mate waarin zij voorbereid zijn op een toekomst met AI. Vooral publieke instellingen, energie- en nutsbedrijven en de maakindustrie lopen achter. Slechts vijf procent van de werknemers in deze sectoren beschikt over de vaardigheden die nodig zijn voor verdere digitale groei. In de EMEA-regio denkt meer dan de helft van de organisaties (56 procent) dat hun medewerkers nog niet klaar zijn voor de eisen van het nieuwe digitale tijdperk, wat de dringende behoefte aan bijscholing en talentontwikkeling benadrukt.
Digitalisering werknemerservaring
Een geoptimaliseerde digitale werknemerservaring verhoogt de tevredenheid en productiviteit, zo vindt 67% van de HR Innovators. Het stroomlijnen van processen en het bieden van gepersonaliseerde ondersteuning leiden tot meer betrokkenheid en motivatie onder werknemers, wat zich vertaalt in betere bedrijfsresultaten.
Samenwerking CHRO en CIO
Door het toenemende belang van digitale ervaringen, wordt een nauwe samenwerking tussen de CHRO en CIO steeds belangrijker. 59 procent van de HR-leiders werkt al samen met de CIO om digitaal vertrouwen te vergroten, en bijna de helft richt zich op het afstemmen van technologie- en HR-strategieën. Deze gezamenlijke aanpak draagt bij aan een succesvolle digitale transformatie en een verbeterde werknemerservaring.