SpaceX overweegt een eigen Starlink-abonnement voor mobiele telefonie in de Verenigde Staten. Dat meldt de Financial Times op basis van uitspraken van SpaceX-president Gwynne Shotwell tijdens een presentatie voor investeerders. Omdat het bedrijf naast satelliettechnologie ook investeert in een eigen netwerk op de grond, transformeert SpaceX strategisch van technologiepartner naar een directe, concurrent voor gevestigde telecomproviders.
Hoewel SpaceX zelf nog geen officiële aankondiging heeft gedaan, bracht de Financial Times deze strategische verschuiving naar buiten. Momenteel fungeert SpaceX nog primair als B2B-leverancier. Het levert satellietconnectiviteit aan de Amerikaanse provider T-Mobile voor hun ‘T-Satellite’-dienst. T-Mobile behoudt hierbij de controle over de eindklant, de facturering en de marges. Met de introductie van een eigen mobiele Starlink-dienst kiest SpaceX voor verticale integratie.
Marktdisruptie: Van partner naar concurrent
T-Mobile begon in 2025 met de commerciële testfase van de satellietdienst via Starlink. Aanvankelijk werkte dit alleen voor sms-berichten, maar inmiddels ondersteunt de dienst ook datatransacties via apps zoals WhatsApp, Google Maps en AccuWeather. Dit systeem is momenteel nog gepositioneerd als een aanvullende dienst voor gebieden zonder reguliere netwerkdekking, en niet als een directe vervanging van de bestaande mobiele infrastructuur.
Een eigen Starlink-consumentenabonnement verandert de marktdynamiek op grote schaal. SpaceX stapt hiermee immers in de markt van zijn eigen zakelijke afnemers. Een alternatieve route die SpaceX kan kiezen is het MVNO-model, wat staat voor Mobile Virtual Network Operator. Hierbij exploiteert SpaceX de commerciële propositie en simkaarten onder eigen vlag, maar huurt het voor de gronddekking capaciteit in op bestaande netwerken. Dat model kennen we in de Benelux van partijen als Simyo en Ben (Nederland) of Mobile Vikings en hey! (België).
Miljoeneninvesteringen in spectrumlicenties
Dat het SpaceX menens is met het opbouwen van een eigen marktpositie, blijkt uit de grote kapitaalinvesteringen. Vorig jaar sloot het bedrijf een miljardendeal van 19,6 miljard dollar om strategische netwerkfrequenties over te nemen van EchoStar. Deze licenties zijn commercieel zeer waardevol omdat ze hybride inzetbaar zijn voor zowel satelliet- als terrestrische communicatie op de grond. De Amerikaanse telecomwaakhond FCC gaf in mei 2026 formeel groen licht voor de transactie, al wordt de definitieve financiële afronding pas eind 2027 verwacht.
Deze schaalvergroting sluit aan bij de wereldwijde groeistrategie van Starlink. Het netwerk omvat inmiddels meer dan 10.000 actieve satellieten en bedient miljoenen abonnees in meer dan 150 landen. Ook op de Europese markt verstevigt de techgigant zijn positie. Deutsche Telekom kondigde eerder dit jaar al een grootschalige satellite-to-mobile samenwerking aan voor meerdere Europese landen. Details of specifieke geruchten over de tariefstructuren, exacte marktintroductie en de commerciële voorwaarden van het eigen Starlink-abonnement zijn op dit moment nog onbekend.