2min Ondernemen

Niantic bouwt een ‘geospatial’ AI-model op basis van Pokémon Go-data

Niantic bouwt een ‘geospatial’ AI-model op basis van Pokémon Go-data

Scans van de wereld van Pokemon Go en Ingress vormen de ruggengraat van Niantic’s AI-model, dat erop gericht is om door de wereld te navigeren zoals ChatGPT tekst samenstelt.

Niantic werkt aan een ‘Large Geospatial Model’ (LGM). Dit meldt The Verge. Een dergelijk model combineert miljoenen scans die zijn gemaakt met de smartphones van spelers van Pokémon Go en andere Niantic-producten. Volgens het bedrijf kan dit AI-model computers en robots in staat stellen om de wereld op nieuwe manieren te begrijpen. En ermee te interacteren.

Miljarden afbeeldingen

Op de eigen website legt Niantic de werking van een LGM uit. “Large Language Models (LLMs) zijn getraind met grote tekstcollecties en kunnen geschreven taal begrijpen en genereren.”

“LGM’s helpen computers om de fysieke wereld waar te nemen, begrijpen en navigeren op een manier die net zo geavanceerd zal lijken. Net als LLM’s worden LGM’s gebouwd met enorme hoeveelheden ruwe data. Miljarden afbeeldingen van de wereld, allemaal gekoppeld aan precieze locaties op de aardbol, vatten we samen in een groot model dat een locatiegebaseerd begrip van ruimte, structuren en fysieke interacties mogelijk maakt. “

Scans van locaties

De ‘ruimtelijke intelligentie’ van het LGM is gebaseerd op neurale netwerken die zijn ontwikkeld als onderdeel van Niantic’s Visual Positioning System (VPS). Het bedrijf zegt zelf: “De afgelopen vijf jaar heeft Niantic zich gericht op het bouwen van een Visual Positioning System (VPS), dat een enkele afbeelding van een telefoon gebruikt om de positie en oriëntatie te bepalen via een 3D-kaart. Die is opgebouwd uit scans van interessante locaties in onze games en Scaniverse.” Verder wordt uitgelegd: “Deze data zijn uniek omdat men ze verzamelt vanuit een voetgangersperspectief. Het omvat ook plaatsen die niet toegankelijk zijn voor auto’s.”

Zeer gedetailleerde 3D-kaarten

Niantic’s Chief Scientist, Victor Prisacariu, was hier in een Q&A in 2022 al duidelijker over: “Met de data die onze gebruikers uploaden tijdens het spelen van games zoals Ingress en Pokémon Go, hebben we zeer gedetailleerde 3D-kaarten van de wereld gebouwd, die zowel 3D-geometrie (de vorm van objecten) als semantisch begrip (wat de objecten in de kaart zijn, zoals grond, lucht, bomen, enz.) bevatten.”