Mislukte digitale transformatie kost 10 miljoen euro

Mislukte digitale transformatie kost 10 miljoen euro

Mislukte digitale transformatie kost elk jaar zeker tien miljoen euro. Vooral de integratie van apps en data is een enorme uitdaging. Dit blijkt uit het jaarlijkse Connectivity Benchmark Report.

Ondanks vooruitgang op het gebied van digitale transformatie geeft 80% van de organisaties aan dat integratieproblemen de digitalisering afremt, met infrastructuurproblemen en grote risico’s tot gevolg. De kosten van het niet afronden van projecten stijgen echter, waardoor de bedrijfsresultaten in gevaar komen.

Mislukte initiatieven voor digitale transformatie kosten organisaties 10 miljoen euro op jaarbasis. Dit is een aanzienlijke stijging van 40% ten opzichte van de schatting van vorig jaar van ruim 7 miljoen euro.

MuleSoft’s jaarlijkse Connectivity Benchmark Report onderzocht 1.050 CIO’s en IT-beslissers, waaronder in Nederland. Het onderzoek moet de uitdagingen rond digitale transformatie beter leren begrijpen en onderzoeken wat organisaties kunnen doen om te slagen.

Verbetering infrastructuur en projectoplevering

IT-teams verkleinen de leveringskloof. 48% van de teams zegt vorig jaar alle gevraagde IT-projecten te hebben voltooid, tegenover 44% in 2022. Bovendien daalde de late oplevering van projecten van 52% naar 30% op jaarbasis.

Infrastructuurinvesteringen vergemakkelijken systeemverandering. Slechts 54% van de organisaties zegt dat het moeilijk is om veranderingen in een bepaald systeem of toepassingen aan te brengen vanwege hun IT-infrastructuur, tegenover 74% een jaar eerder.

Het gemiddelde app-volume neemt toe. Organisaties gebruiken gemiddeld 1.061 verschillende applicaties, een stijging van 10% ten opzichte van de 976 in het rapport van 2022.

Gebrek aan integratie is een toenemende uitdaging. Slechts 29% van deze applicaties is momenteel geïntegreerd, waardoor datasilo’s ontstaan die leiden tot stijgende kosten, knelpunten in productiviteit en gebrek aan omnichannel ervaringen. Organisaties gaven de afgelopen 12 maanden gemiddeld zo’n 5 miljoen euro uit aan maatwerk integratiewerkzaamheden, een stijging van 21% ten opzichte van de 4 miljoen euro van vorig jaar.

Opzichzelfstaande apps en data vormen een grote uitdaging. 36% van de respondenten zegt dat de integratie van apps en data in silo’s de grootste uitdaging van succesvolle digitale transformatie is. Naarmate organisaties meer digitaal en op kosten focussen, gebruikt de overgrote meerderheid (99%) API’s om apps en data te integreren. 68% van de organisaties die vooruitlopen met digitale transformatie heeft een volwassen strategie.

Verder blijkt dat gemiddeld 38% van de inkomsten van organisaties komen uit API’s, vergeleken met 35% een jaar geleden. Verder heeft 75% van de organisaties nu een top-down API-integratiestrategie.

RPA

IT-teams kijken steeds vaker naar het automatiseren van handmatige, repetitieve taken voor het vergroten van de efficiëntie en productiviteit van de hele organisatie. Robotic Process Automation (RPA), wint terrein bij ondernemingen. 33% procent van de organisaties investeert in de technologie.

Bedrijven melden brede automatiserings- en integratiebehoeften. 92% van de organisaties zegt dat minstens één afdeling binnen hun bedrijf zowel integratie als automatisering nodig heeft. Ontwikkelaars (72%), IT operations (65%) en applicatiebeheerders (49%) zijn daarbij meestal verantwoordelijk voor het automatiseren van bedrijfsprocessen.

Data science (64%), productteam (62%), business analisten (61%), customer support (58%), finance (57%), marketing (56%), engineering (56%) en HR (52%) geven aan behoefte te hebben aan automatisering op hun afdelingen.

Gestandaardiseerde aanpak

“We hebben aanzienlijke investeringen en inspanningen gezien van bedrijven die digitaal willen transformeren. Zelfs te midden van COVID en de recente onzekere economische omstandigheden, zijn digitale transformatie-inspanningen goed op gang gebleven, en in sommige gevallen zelfs versneld”, zegt Job Schoonbeek, Regional Vice President van onderzoeker MuleSoft, onderdeel van Salesforce.

“De integratie van deze initiatieven in bestaande applicatielandschappen en architecturen, volgt vaak deze transformatie. , Hierdoor kunnen bedrijven niet de volledige waarde van hun data en applicaties realiseren. Een gestandaardiseerde aanpak van integratie en automatisering helpt die kloof te dichten en maken de productiviteit, efficiëntie en innovatie mogelijk waarmee bedrijven nu en in de toekomst succes kunnen boeken tegen lagere kosten en met verlaagd risico.”

Lees ook: