Ook Belgische klanten van MediaMarkt kunnen nu gebruikmaken van Marketplace. Dit platform biedt de mogelijkheid om producten aan te bieden die in eerste instantie niet in de Belgische winkels verkrijgbaar zijn.
De Europese marktleider in consumentenelektronica haar partners werken in deze eerste fase samen met zo’n 50 partners die circa 50.000 producten te koop aanbieden op het platform. In Nederland draait het platform al een jaar en is daar erg succesvol.
Consumenten kunnen daardoor kiezen uit een nog grotere verscheidenheid van beschikbare producten. Het platform biedt keuze uit producten van partners in bestaande of nieuwe categorieën zoals fitness, e-mobility en gereviseerde producten.
Aanbod gaan groeien
Op korte termijn gaat het aanbod groeien met meer categorieën, zoals beauty en tuinproducten. Kopers op de Marketplace krijgen daarbij de zelfde kwaliteitsnormen als die van MediaMarkt. In een eerste fase zijn dat circa vijftig partners, waaronder Insta360, Medisana, Philips Hue, Lifegoods, Ecovacs, Ninja, Laifen en Imoshion.
De lancering van de Marketplace maakt deel uit van de ambitie van het internationale bedrijf om in de toekomst een groter deel van de omzet uit online te halen en streeft naar een verdere toename van het marktaandeel. Bovenal past het in het verder versterken van de omnichannel-propositie van de retailer. Behalve in de 27 winkels door heel België, kunnen klanten terecht op de webshop, in de app en sinds vandaag dus ook op de Marketplace.
Space-as-a-service
Partners die hun producten op de Marketplace aanbieden krijgen ook de kans om deze producten tijdelijk in één van de fysieke winkels van MediaMarkt te verkopen. Aan de hand van de dienst “Space-as-a-Service” kunnen deze partners een tijdelijke of permanente plek reserveren in de winkels van MediaMarkt.
Ook bestaande en nieuwe winkel- en online partners, ook van buiten de elektronicabranche, zullen er gebruik van kunnen maken. Met Space-as-a-service worden vooraf gedefinieerde zones in de winkel voortdurend afwisselend gevuld met de nieuwste producten en diensten. Dit gebeurt in de vorm van boutiques, shop in shops, promotionele uitingen, experience zones en bijvoorbeeld events.
Remko Rijnders, CEO van MediaMarkt Benelux: “We zijn zeer verheugd dat we nu live zijn met de Marketplace in België. We hebben hoge verwachtingen voor dit platform, vooral omdat we echt iets anders doen dan de bestaande platforms en onze partners selecteren op kwaliteit en daar een hoge standaard voor service aan koppelen. We zien dat de Marketplace in Nederland die we een jaar geleden lanceerden al bijzonder succesvol is, net als in de andere Europese landen waar we al met het platform actief zijn. De Marketplace is bovendien een essentieel onderdeel van onze omnichannelstrategie, die gericht is op het bieden van een ongeëvenaarde klantbeleving via verschillende kanalen: fysiek in onze winkels en digitaal via de webshop en app. Dit is een puzzelstuk in die strategie, maar wel een zeer belangrijke.”
MediaMarkt heeft de Marketplace sinds 2020 al succesvol gelanceerd in Nederland, Duitsland, Italië, Spanje en Oostenrijk.
Tip:
- MarketLeap haalt 8 miljoen op voor e-commerce platform