Jongeren willen een waarschuwing zoals Kijkwijzer krijgen voordat ze schokkende beelden zien op zowel TikTok als Instagram. Dat geldt voor meer dan 80% van de jongeren tussen 10 en 16 jaar. Ook hun ouders willen dat graag.
Dat blijkt uit onderzoek van het NICAM, de organisatie achter Kijkwijzer. Het NICAM gaat nu samen met uploaders bekijken hoe de toevoeging van een waarschuwing het beste zou kunnen werken.
Het gaat vooral om beelden van geweld, porno of seks, dierenleed of enge inhoud. De wens leeft vooral omdat veel jongeren denken dat het algoritme achter de platforms zorgt dat ze vaker en meer van dat soort video’s gaan zien als ze een keer zoiets bekeken hebben. Naast een algemene waarschuwing van Kijkwijzer willen jongeren ook een duidelijke gedetailleerde waarschuwingen, zodat ze goed geïnformeerd een juiste beslissing kunnen nemen.
Schrikken
Bijna één op de vijf tieners krijgt soms nare of heftige filmpjes te zien. Daarbij vreest meer dan tweederde van de ouders dat hun kind wordt blootgesteld aan filmpjes ziet met gewelddadige, gevaarlijke situaties of seksueel gedrag. Verder zeggen jongeren dat ze vooral schrikken als ze dit soort beelden onverwacht te zien krijgen.
De meerderheid vindt daarbij dat alleen meldingen als ‘bevat gevoelige inhoud’ die ze nu soms te zien krijgen, te vaag . Daarbij is het niet duidelijk van wie die waarschuwing komt. Regelmatig kloppen de meldingen niet altijd en vallen ze niet genoeg op.
Schadelijke video’s
De aanpak van schadelijke video’s blijkt nog wel een lastige klus te zijn. Dat is ondanks de extra verplichtingen die sinds 1 juli vorig jaar gelden voor uploaders in ons land. Daarbij zijn degenen die video’s uploaden in en vanuit Nederland verplicht om Kijkwijzer toe te passen. Verder moeten ze waarschuwen voor beeld die potentieel schadelijk kunnen zijn voor kinderen en jongeren.
Uploaders met meer dan 500.000 volgers moeten bovendien een KVK-nummer hebben en minstens 24 video’s per jaar filmpjes op een van het betreffende platform zetten. Probleem is alleen dat schokkende video’s vaak van uploaders komen die niet aan alle criteria voldoen. Deze gebruikers werken bijvoorbeeld niet in of vanuit Nederland of de EU en ontlopen zo de geldende Nederlandse eisen.
Plaatsen van waarschuwingen is technisch gezien lastig omdat video’s op deze netwerken rechtstreeks geplaatst worden. Dat geldt zeker voor Instagram en TikTok, terwijl dat juist de platforms zijn waarvandaan de meeste klachten komen en waar de meeste gebruikers zitten.
Zeker 64% van de gebruikers tussen 10 en 16 jaar kijkt volgens het onderzoek vaak filmpjes op TikTok, en 39% kijkt het meest op Instagram. Voor een minderheid van de jongeren vanaf twaalf gelden bovendien afspraken net ouders over schermtijd. Bij kinderen onder de twaalf geldt vaak wel een limiet.
Naarmate een tiener ouder wordt neemt ook de tijd die ze doorbrengen op een of allebei de platforms toe. Ruim tweederde van deze groep kijkt dagelijks minstens een half uur naar TikTok. Daarbij bekijken ze vooral vloggers, influencers, muziekclips en gamevideo’s.
Lees ook:
- Jongerenonderzoek: depri door sociale media en weinig privacyzorgen
- Lemontree: 25 jaar verfrissende IT