2min Personeel

“De directie begrijpt kansen en risico’s AI niet”

“De directie begrijpt kansen en risico’s AI niet”

Een derde van Europese AI-professionals stelt dat de directie van hun bedrijf de risico’s en kansen van AI niet begrijpt. Dit blijkt uit onderzoek van Dataiku onder senior AI-professionals bij grote ondernemingen. Die professionals beantwoordden vragen over de status van onder andere Generative AI, ROI van AI-tools en AI use cases.

AI als revolutie

De resultaten van het wereldwijde onderzoek laten zien dat Europese senior AI-professionals Generative AI vaker beschouwen als een revolutie dan hun collega’s is de VS. “Het zal de manier waarop we werken veranderen” zegt 29 procent van hen in Europa. Tegen 23 procent in de VS. Bovendien hebben Europese dataprofessionals vaker duidelijke processen om AI-projecten succesvol te implementeren en in gebruik te nemen. Die vraag scoorde 57 procent, tegen 43 procent in de VS.

De Europese deelnemers zijn echter ook van mening dat de bestaande AI-regelgeving ontoereikend is. Iets minder dan de helft is het ermee eens dat er meer regelgeving nodig is voor AI. En een derde antwoordde dat ze niet geloven dat de directie (ofwel de C-Suite) de risico’s en voordelen van AI goed begrijpen.

Perceptie en implementatie

De resultaten afkomstig van Europese respondenten maken deel uit van een groter wereldwijd onderzoek onder ‘data leaders’ in diverse ondernemingen en bedrijfstakken. Dit onderzoek vond plaats in juni 2023 om de adoptie en perceptie van kunstmatige intelligentie (AI) te onderzoeken. De respondenten waren verdeeld over de volwassenheid van AI. Bijna de helft (48 procent) gaf aan bezig te zijn met het integreren of uitbreiden van data science en AI. Dit, terwijl 51 procent nog in de experimentele fase zat of AI aan het opzetten was.

Opvallend was dat de implementatie van AI niet gelijk opging met het meten van de waarde ervan. Bijna twee op de vijf (37 procent) dataprofessionals gaven aan dat ze de waarde van data science en AI-initiatieven met consistente kaders verantwoordden of AI op dezelfde manier op de balans opnamen als andere strategische initiatieven. In tegenstelling tot 55 procent van de respondenten die een inconsistent volgsysteem gebruiken of resultaten alleen op soms of op niet representatief registreerden.