Nederlandse consumenten worden steeds digitaler. In het privéleven en op werk gebruikt men in toenemende mate digitale technologie. Desondanks blijven de zorgen over cyberveiligheid en privacy onverminderd hoog.
Van bankieren, tot eten bestellen, muziek luisteren en het streamen van films. Het dagelijkse leven van consumenten speelt zich digitaal af. De verwachting is dat de ontwikkeling van toepassingen zoals augmented reality (AR) en kunstmatige intelligentie (AI) leidt tot steeds verdergaande verwevenheid van mens en digitale technologie. En toch hebben Nederlanders grote zorgen over de digitale veiligheid.
Consumentengevoel
Dit alles blijkt uit de EY Future Consumer Index. Dit is een consumentenonderzoek dat voor EY wordt uitgevoerd en het veranderende consumentengevoel en -gedrag volgt. Het onderzoek onderscheidt consumenten op basis van hun motivaties, waarden en behoeften. Uit de EY FCI blijkt dat consumenten een paradoxale relatie hebben met nieuwe technologieën. Ze zien er de waarde van in als hulpmiddel, en kunnen er zelfs erg afhankelijk van worden.
Toenemende zorgen
Inmiddels maakt 64% van de ondervraagden gebruik van video streaming diensten. Ook luisterde 52% de afgelopen maanden naar audio streams, bankierde 80% digitaal en had 42% contact via video met vrienden en familie. Tegelijkertijd maak de Nederlandse consument zich in toenemende mate zorgen over de risico’s. Zorgen over ID diefstal, datalekken, virussen en misbruik van privégegevens scoren onverminderd hoog. Ze nemen zelfs toe.
Tegelijkertijd neemt de bereidheid om gegevens digitaal te delen ook toe. Voor gepersonaliseerde voordeeltjes, suggesties voor goedkopere alternatieven en een betere persoonlijke beleving zetten we onze zorgen steeds vaker opzij.
Gegevens worden makkelijk gedeeld
Volgens de EY FCI kiest 56% van de Nederlandse consumenten ervoor om gegevens te delen voor gepersonaliseerde aanbiedingen van merken waarmee ze een geschiedenis hebben. Daarnaast is 45% van de consumenten bereid om gegevens te delen voor een volledig aangepaste online-ervaring. En verkiest 54% gepersonaliseerde aanbevelingen boven goedkopere alternatieven. Dit in ruil voor gegevens.
Digitalisering op werk
Digitale technologie raakt ook op de werkvloer steeds meer ingebed. Dit tot tevredenheid van werknemers. Zo geeft 42% aan dat automatisering van taken meer ruimte creëert om te focussen op hoogwaardiger werk. Ook verwacht eenzelfde percentage dat hun werk makkelijker wordt door de toename van technologie op de werkvloer. 49% wil via trainingen en opleidingen meer leren over nieuwe technologieën en hoe deze toe te passen in het werk. Veel zorgen over de technologische vooruitgang op de werkvloer maken werknemers zich desgevraagd niet. Zo’n 71% verwacht niet dat technologie hun werk volledig zal vervangen.