2min Ondernemen

Amazon mogelijk onder de Europese loep vanwege bevoordeling eigen producten

Amazon mogelijk onder de Europese loep vanwege bevoordeling eigen producten

Amazon komt naar verwachting volgend jaar onder de loep van de Europese Unie te liggen. Bronnen met directe kennis van de zaak melden dat de techgigant mogelijk wordt onderzocht op het bevoordelen van eigen merkproducten op zijn online marktplaats. Dit onderzoek zou deel uitmaken van een bredere zaak die wordt opgebouwd onder de Digital Markets Act (DMA), de baanbrekende Europese wetgeving om de macht van Big Tech in te perken.

Bevoordeling

Als Amazon schuldig wordt bevonden aan het overtreden van de DMA, kan het bedrijf een boete oplopen tot tien procent van zijn wereldwijde jaaromzet. De DMA, die vorig jaar in werking trad, verbiedt bedrijven zoals Amazon om hun eigen producten en diensten voorrang te geven op hun platformen, naast andere verplichtingen.

De uiteindelijke beslissing en het moment van een mogelijk onderzoek liggen in handen van Teresa Ribera, die volgende maand Margrethe Vestager opvolgt als de nieuwe EU-mededingingscommissaris. Ribera zal in de komende maanden bepalen of het onderzoek wordt voortgezet.

Reactie van Amazon

Amazon heeft laten weten dat het voldoet aan de DMA en constructief samenwerkt met de Europese Commissie. Sinds de classificatie van twee van zijn diensten als belangrijke toegangspoorten tussen bedrijven en consumenten, zegt het bedrijf te werken aan plannen die in lijn zijn met de nieuwe regels.

Toch kelderden de aandelen van Amazon met drie procent, tot $196,91, na publicatie van een Reuters-bericht over het mogelijke onderzoek.

Europese aanpak van Big Tech

De Europese Commissie bevestigde in maart dat ze informatie verzamelt over de behandeling van eigen merkproducten door Amazon op zijn platform. In een compliance-rapport benadrukte Amazon dat de rangschikkingsmodellen op het platform geen onderscheid maken tussen producten van Amazon zelf en die van externe verkopers.

Naast Amazon staan ook andere techgiganten zoals Apple, Google en Meta onder toezicht van de DMA, die erop gericht is eerlijke concurrentie te waarborgen in de digitale markten.