“AI lost krapte op de arbeidsmarkt niet snel op”

“AI lost krapte op de arbeidsmarkt niet snel op”

Het taalmodel GPT-4 werd vorige week gelanceerd, in de avond voordat de European Chatbot & Conversational AI Summit in Edinburgh begon. Veel sprekers hebben nog tot diep in de nacht gewerkt aan het aanpassen van hun presentatie. Want dat GPT-4 revolutionair is was snel duidelijk.

Responsible Artificial Intelligence

Een belangrijk onderwerp waar zeker veel aandacht voor was is responsible AI. Dit heeft in de wereld van Conversational AI absoluut aandacht, stelt Alice Boter, Senior Conversational AI Consultant, CGI Nederland. De EU AI Act is ook een mooie eerste stap om ons als burgers beter te beschermen tegen ongewenste effecten van deze technologie.”

Helaas zijn de wettelijke verplichtingen, zoals een keuring, er alleen voor ‘hoog-risico’-AI-systemen. Bij hoog-risico systemen moet men denken aan systemen die bijvoorbeeld invloed hebben op de kansen van mensen op de arbeidsmarkt, de rechtsspraak, de financiële dienstverlening of medische apparaten.

Inhoud van werk agent gaat veranderen door AI

Het oplossen van de krapte op de arbeidsmarkt door gebruik te maken van AI ziet Boter niet heel snel gebeuren. Het voorbeeld van de Customer Service medewerker gaat niet in alle gevallen op. “Bij projecten met chatbots waar ik zelf aan werk, roepen de chatbot ontwerpers juist vaak de hulp van de agents in om beter de materie te begrijpen en om beter te begrijpen waar de klanten behoefte aan hebben als ze een vraag stellen.”

De inhoud van het werk van de agent zal dus wel veranderen. Agents krijgen hopelijk meer tijd voor complexe klantvragen die de chatbot nog niet goed genoeg kan oplossen. Ook kunnen agents een rol spelen in het onderhoud van hun digitale evenknie.

Een andere reden waarom Boter denk dat kunstmatige intelligentie een beperkte invloed gaat hebben op de krapte op de arbeidsmarkt is de mismatch die gaat ontstaan. “Op korte termijn gaat AI de meeste invloed hebben op kenniswerkers.” Er is een schreeuwend tekort aan loodgieters, maar daar gaan die kenniswerkers met meer tijd niks aan veranderen is de vrees.

Werk kan er leuker door worden

Ik hoop van harte dat AI invloed gaat hebben op mijn eigen werk, stelt Boter. “Laten we eerlijk zijn, een ellenlange mailwisseling lezen na je vakantie is geen feest. Als AI dat even voor me kan samenvatten; dolgraag. Dan kan ik me verder bezighouden met ‘echtemensentaken’. Begrijpen wat mijn klanten echt nodig hebben als ze een vraag stellen aan mijn chatbot bijvoorbeeld. Ik denk dat mijn werk er inhoudelijk een stuk leuker van wordt.”