4min Gadgets

Samsung verkort de keten tussen designer en drukwerk met digitaal papier

Samsung verkort de keten tussen designer en drukwerk met digitaal papier

Samsung maakt vanaf mei de E-Paper beschikbaar, maar het bedrijf neemt de eerste exemplaren alvast mee naar ISE 2025. De vervanger van een reclame-display is het niet, maar digitaal papier kan wel worden gebruikt voor drukwerk dat minstens één volledige dag blijft hangen.

Voor het fruit in de bonus laat Albert Heijn wekelijks een poster printen met de bonusprijs en streepjescode voor de handscanner. Een klus die naast een designer ook een drukker vereist en een winkelmedewerker die iedere week de bordjes omwisselt. Volgens Samsung kan dat eenvoudiger met digitaal papier. Het display kan op een vaste plaats in de winkel blijven hangen en de designer kan zijn drukwerk vanop afstand doorzetten naar alle filialen van de Albert Heijn tegelijk.

Een tweede geïnteresseerde partij in de E-Paper is McDonald’s, verklapt Evert Van Camp, Head of Display Division Benelux. Dit dan wel om de prijslijst te tonen, want die wordt regelmatig geüpdatet met een nieuwe burger of hogere prijs. In de Drive-in kan de E-Paper niet dienen. Samsung brengt later wel een lijn uit van 75 inch Outdoor E-Papers, maar de content op deze schermen wordt te vaak gewisseld.

Minuten om content te verwisselen

De content op het digitale papier veranderen neemt ongeveer zes en een halve minuut in beslag. Reclameschermen met flitsende posters die iedere vijf minuten wisselen, zijn dus een geheel andere markt. Voor drukwerk dat minstens een dag blijft hangen is de E-Paper wel geschikt. De interesse wordt gevoed vanuit het duurzame aspect. De keten tussen de designer en het drukwerk is enerzijds korter. Anderzijds verbruikt het scherm geen energie zolang dezelfde content wordt getoond.

Een directe voeding voor energie naar de E-Paper is dan ook niet nodig. Het display werkt op basis van een batterij die volgens Van Camp 220 dagen meegaat als de content in het display dagelijks vernieuwd. Het energieverbruik is minimaal doordat het display zelf geen lichtbron bevat. Dit impliceert dat er in de omgeving een lichtbron nodig is om de content op het display te kunnen lezen. “Net zoals bij een echt papier, want een boek lezen kan je ook niet in het donker”, zegt Van Camp.

De standtijd van de E-Paper onderstreept verder nog eens de duurzaamheid van deze oplossing. Het bedrijf garandeert één miljoen refreshes.

Eerste displays gericht op gebruik binnen

De 32 inch-variant zal het eerste beschikbare model zijn. Deze komt op de markt in mei voor een prijs van ongeveer 1.200 euro exclusief btw, weet Van Camp. Deze variant beschikt over zes kleuren en is niet geschikt voor gebruik buiten. Samsung experimenteert wel met een 75 inch-buitenscherm, maar daar levert de gebruiker in op de levendigheid van de kleuren. Het scherm ziet er namelijk iets fletser uit door een beperkter kleurenpalet. Al is er ook een belangrijke positieve kant van dit grotere scherm, doordat de content in dit scherm opnieuw binnen enkele seconden kan refreshen.

Scherm met links een stadsbusroutekaart en rechts een decoratieve toeristische kaart van Barcelona.

Links: de 32 inch E-Paper (beschikbaar vanaf mei). Rechts: het 75 inch formaat dat geschikt is om buiten te staan. De kleuren in dit display zijn iets minder levendiger door een beperkter kleurenpalet.

Te beheren op afstand

De content in de E-Paper kan worden verwisseld via een door Samsung aangeleverde app. Dit werkt op basis van Samsung VXT (Visual eXperience Transformation). Hiermee kunnen gebruikers de displays op afstand bedienen, een wek- en slaapschema instellen en zelfs playlists instellen die op bepaalde tijden afgedraaid worden. Het is ook mogelijk zelf software te ontwikkelen voor het beheer van de displays via Tizen Enterprise API’s. Door de aanwezige netwerkverbinding in de E-Paper hoeft de designer niet fysiek naar het display te gaan om de inhoud aan te passen. Dat is overigens wel een mogelijkheid via de geïntegreerde USB-C-poort.

Volgens Van Camp is de interesse in het digitaal papier voor marketingdoeleinden al groot. Hij wijst erop dat partners staan te popelen om de E-Paper uit te testen. Samsung is helemaal klaar voor de aankomende vraag, maar hij wijst erop dat de opschaling bij de partner E Ink nog voor problemen zou kunnen zorgen. E Ink heeft expertise in oplossingen voor digitaal papier die worden aangeboden op e-readers en tablets. Tot 2030 zal het bedrijf al zeker de vaste partner blijven van Samsung voor de E-Paper.

Lees ook: Sharp introduceert interactieve displays voor zakelijk en educatief gebruik