Uit de GfK Smart Home Monitor 2023 blijkt dat voor het eerst sinds negen jaar ‘energie besparen’ de nummer één reden is om voor Smart Home producten te kiezen. Tot 2023 was ‘gemak’ de voornaamste reden. Daarnaast is ‘kosten besparen’ ook sterk toegenomen, 34% van de respondenten geeft aan dat dit de reden is om voor Smart Home producten te kiezen.
Barrière
Men geeft zorgen over privacy en mogelijk verkeerd gebruik door derden echter vaker als tegenargument dan voorheen. 57% van de respondenten geeft aan dat zij zich zorgen maken om hun privacy, dit is al jaren de belangrijkste barrière om Smart Home producten te kopen voor Nederlandse consumenten De verwachte aanschafkosten voor Smart Home producten zijn een minder groot bezwaar in vergelijking met voorgaande jaren.
De populariteit en bekendheid van Smart Home stijgt nog altijd. Vorig jaar was 72% van de consumenten bekend met de term “Smart Home”, inmiddels is dit 75%, drie op de vier mensen. Een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking is geïnteresseerd in Smart Home, maar liefst 4,9 miljoen Nederlands heeft ook daadwerkelijke interesse om Smart Home oplossingen aan te schaffen.
Smart Energy
Smart Energy heeft potentieel om verder te groeien, 1 op de 5 consumenten geeft aan de komende jaren te gaan investeren in Smart Energy, gevolgd door klein huishoudelijke producten en beveiligingsproducten.
Verlichting en groot huishoudelijk
Slimme verlichting en grote huishoudelijke apparaten laten een toename zien in het bezit onder Nederlandse huishoudens ten opzichte van 2022. Er is een significante stijging in slimme verlichting (van 30% naar 35%) en grote huishoudelijke apparaten, met name slimme vaatwassers van 19%naar 23%.
Beveiliging, energiebesparing en gezondheid zijn de drijvende krachten achter de groei in de daadwerkelijke verkoop gemeten door GfK Retail Data in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar in Nederland. Er zijn grote stijgingen te zien in Airconditioning (+72%), babyfoons (+79%), tuinbewatering (+66%), lichttherapie (+45%) en deurbellen (+25%