Nederland gaat voor smart home op Cyber Monday

Nederland gaat voor smart home op Cyber Monday

Tijdens Cyber Monday gaan veel mensen shoppen voor een smart home. Bij de beslissing in welk smart apparaat Nederlanders geld zouden investeren, zei 31% dat ze een smart beveiligingsapparaat voor thuis zouden overwegen.

Er is vooral veel belangstelling voor videodeurbellen. Smart verlichting was het volgende populaire item op de lijst voor 30% van de Nederlanders. Met daarna de slimme verwarming (27%), gezondheidsmonitoring (20%), muziekapparaten (18%), keukenapparatuur (18%), Smart TV’s (16%) en slimme hubs (14%).

In opdracht van de digitale kranten- en tijdschriftenapp Readly ondervroeg onderzoeksbureau YouGov meer dan 1000 Nederlanders. Daaruit blijkt dat 45% van de Nederlandse huishoudens ten minste 1 smart home apparaat bezit.

Dagelijkse interactie

Bijna 6 op de 10 (54%) Nederlanders die slimme apparaten gebruiken heeft dagelijks interactie met hun apparaten. Tegelijkertijd neemt technische kennis toe. Zeker 27% van de Nederlanders die hun technische kennis als hoog tot zeer hoog beoordelen.

In de leeftijden van 30-39 jaar bezit ongeveer 80% smart home apparaten in Nederland. Bijna de helft (41%) bezit 1 tot 3 apparaten per huishouden, terwijl 41% van de 60-plussers er geen bezit.

Smart TV’s zijn de meest gebruikte slimme apparaten. Daarvan gebruikt 51% van de Nederlanders minstens één keer per week een smart TV-apparaat. Naar muziek luisteren staat op de tweede plaats met 40% van de ondervraagde Nederlanders.

Slimme hubs zoals Google Nest en Amazon Alexa zijn populair bij 23% van de mensen tussen de 50 en 59 jaar en bij 20% van de mannen in Nederland. Beveiligingssystemen zoals de Ring deurbel is in gebruik bij 25% van de mannen in Nederland en 19% door Nederlanders tussen de 30 en 39 jaar.

Slimme apparaten over de hele linie, zoals apparaten voor fitnessmonitoring, slimme verlichting, keukenapparatuur en slimme thermostaten zijn evenredig populair bij de 30-39-jarige Nederlanders. Ze genieten niet zoveel populariteit onder 60-plussers.

Eerst online zoeken

Voor informatie over de nieuwste producten voor een smart home, vergelijkingen en reviews kiest bijna de helft (41%) van de Nederlanders ervoor om online informatie te winnen. 1 op de 5 (20%) wendt zich tot vrienden en familie. Zes procent van de Nederlanders kiest voor technische tijdschriften.

Bijna 1 op 5 (17%) Nederlanders gelooft dat het lezen van technische tijdschriften een geweldige manier is om meer te leren over nieuwe producten en hoe ze werken. Meer dan 1 op 5 (21%) beschouwt technische tijdschriften ook als een ideale bron van informatie om op de hoogte te blijven van de nieuwste technologische apparaten.

Als het gaat om tips en trucs om de producten die ze al bezitten beter te gebruiken, beschouwt een kleine 1 op de 5 (17%) Nederlanders technische tijdschriften als een betrouwbare gids.

Lees ook: