Online bezoeken VOD-diensten blijven groeien

Online bezoeken VOD-diensten blijven groeien

Een jaar na de introductie van de nieuwe VOD-diensten van Viaplay en HBO Max is het totale online gebruik van deze diensten verder gestegen. Nieuwsgierigheid en introductiecampagnes bezorgden Viaplay en HBO Max vorig jaar april een aandeel in bezoeken van 20%; in april 2023 daalde dit aandeel licht naar 12%. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

In totaal bereiken de VOD-diensten online 8 miljoen unieke gebruikers in april 2023 (7.929.000 personen van 13 jaar en ouder, 52,8%). Gemiddeld maken bezoekers gebruik van twee verschillende VOD-diensten. Dit is een stijging van 25% ten opzichte van april 2021, toen dit gemiddelde op 1,6 lag. De grootste overlap van gebruikers bestaat tussen Netflix en Videoland. Onder jongeren is dit met Disney+ en onder ouderen juist in combinatie met Viaplay.

Ondanks de groeiende druk op diens positie, bijvoorbeeld vanwege het afschaffen van gratis account delen, steeg het aantal online bezoeken voor Netflix naar 70 miljoen bezoeken. Dat is goed voor 48% van de VOD-bezoeken. Videoland laat ook een groei zien in zowel online bezoeken als unieke gebruikers: 2,3 miljoen. Dit is een stijging van 350 duizend personen ten opzichte van een jaar eerder.

Daling

Het aandeel bezoeken én het aantal unieke gebruikers van HBO Max daalt het sterkst ten opzichte van een jaar eerder (van 12% naar 5%. Een daling van 500 duizend unieke bezoekers. Relatief gezien was het hoogste bereik van de VOD-diensten het hoogst onder jongeren tussen 13 en 34. Het bereik in deze groep is 64%. De stijging van unieke gebruikers ligt met name in de personen met een hogere welstand en bovenmodaal inkomen. Onder personen met een modaal en/of lager inkomen blijft het aantal bezoekers gelijk ten opzichte van een jaar eerder.

Van de VOD-diensten blijven de Netflix-bezoekers ook de meest actieve. Zeker 57% van hen bezoekt de website en/of app meer dan drie dagen in de maand. Ook Videoland kent een hoger aandeel terugkerende bezoekers. Nagenoeg de helft bezoekt de dienst meer dan drie dagen en zelfs 30% zes dagen of vaker.

Tot nu gaat het onderzoek vooral over het online bereik van de VOD-diensten op smartphone/tablet, PC/laptop. Kijkend naar  het bereik via TV stijgt het bereik met 2,9 miljoen unieke gebruikers. In deze groep zit 1 miljoen 13-34-jarigen, 700 duizend 35-49-jarigen en 1,2 miljoen personen van 50 jaar en ouder. Dit betekent dat er relatief meer ouderen via het tv-scherm bereikt worden dan jongeren.

Lees ook: