2min Gadgets

Google Performance Max biedt nu negatieve zoekwoorduitsluitingen in bèta

Google Performance Max biedt nu negatieve zoekwoorduitsluitingen in bèta

Google heeft een nieuwe functie in bèta uitgerold waarmee adverteerders negatieve zoekwoorduitsluitingen kunnen toevoegen op campagneniveau voor Performance Max-campagnes. Deze langverwachte update geeft adverteerders meer controle over hun campagnes, maar de beschikbaarheid lijkt vooralsnog beperkt te zijn, volgens de adverteerders waarmee we gesproken hebben.

Zoekwoorduitsluitingen

Adverteerders vragen al geruime tijd om meer controle over zoekwoorduitsluitingen in Performance Max-campagnes. Dit type campagne bundelt meerdere advertentieformaten over de verschillende platformen van Google, zoals Search, Display, YouTube en meer. De toevoeging van negatieve zoekwoorden op campagneniveau biedt een betere manier om te voorkomen dat advertenties worden weergegeven voor irrelevante of ongewenste zoektermen. Dit kan uiteindelijk leiden tot een efficiëntere besteding van het advertentiebudget en relevantere plaatsingen.

De details

De nieuwsgierigheid rondom deze functie werd recent benadrukt door een vraag van Darcy Buck op X (voorheen Twitter): “Heeft iemand al negatieve zoekwoorden op campagneniveau voor PMAX uitgerold gekregen? Het einde van het jaar nadert snel.” Hij verwees naar de aankondiging die Google eerder dit jaar deed. Ginny Marvin, Google Ads’ Liaison, reageerde op deze vraag met: “Hi Darcy, dit is begonnen met uitrollen in bèta en zal zich verder uitbreiden in het begin van 2025.”

Ondanks deze aankondiging melden veel adverteerders dat zij de functie nog niet in hun accounts zien. Google roept gebruikers op te laten weten als zij die functie wel zien.

Performance Max-campagnes

Als deze bètafase succesvol blijkt, kan de bredere beschikbaarheid in 2025 een aanzienlijke verbetering betekenen voor het targeten in Performance Max-campagnes. Voor nu blijven adverteerders die de update niet zien aangewezen op de huidige methode: contact opnemen met hun accountmanager om negatieve uitsluitingen aan te vragen. Google adviseert gebruikers op de hoogte te blijven van verdere ontwikkeling ter voorbereiding op meer controle over Performance Max-campagnes in de toekomst. Deze update is een stap in de goede richting voor adverteerders die streven naar optimalisatie en relevantie in hun campagnes.