2min Personeel

Gelijke kansen in het onderwijs door sociale robots

Gelijke kansen in het onderwijs door sociale robots

RobotWise biedt komend jaar 60 basis- en middelbare scholen innovatieve lesprogramma’s aan. Hierbij ligt voor 3000 leerlingen vooral de nadruk op het vergroten van ‘kansengelijkheid’. Dat maakt RobotWise vandaag bekend. Deze organisatie richt zich op talentontwikkeling met behulp van sociale educatieve robots.

Voor de benodigde financiering ondersteunde RobotWise de scholen succesvol bij het aanvragen van onderwijssubsidies, verkrijgbaar via het Gelijke Kansen-programma van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het aantal leerlingen is landelijk verdriedubbeld ten opzichte van vorig jaar.

RobotWise lesprogramma’s

De scholen kunnen de subsidies gebruiken voor het afnemen van RobotWise lesprogramma’s, inclusief trainingen voor leerkrachten en de benodigde leermiddelen, zoals robots. De lesprogramma’s bestaan uit games met storytelling en opdrachten die leerlingen in groepjes offline en online uitvoeren. Met RobotWise verkennen leerlingen zo op een speelse wijze de wereld van robots en experimenteren ze op een interactieve en zelfstandige manier. De leerlingen ontwikkelen laagdrempelig zowel hun technologische- als hun samenwerkingsvaardigheden.

Kansengelijkheid

De activiteiten met de robots zijn geschikt voor alle leerlingen en bieden gelijke kansen voor het ontdekken van hun talenten. De robots functioneren als educatief hulpmiddel waarbij de activiteiten de leerlingen spelenderwijs voorbereiden op de toenemende digitalisering in de maatschappij. Maar ook op vaardigheden die nodig zijn voor de arbeidsmarkt van nu en in de toekomst. RobotWise is van mening dat leer- of denkniveau, achtergrond en cultuur geen rol mogen spelen bij het ontdekken van talenten en de ontwikkeling van 21ste Eeuwse vaardigheden. “Niet elk kind heeft dezelfde kansen en mogelijkheden op dit gebied “, zegt Tamar Neter, oprichter van RobotWise. “Daarom vinden wij het belangrijk dat deze positieve manier van lesgeven zo breed mogelijk wordt ingevoerd.”

Om dat te verwezenlijken, helpt RobotWise scholen bij het aanvragen van subsidies op basis van no-cure-no-pay. De robots zijn duurzaam doordat ze door de hele school, bij elke groep en les kunnen worden ingezet. Docenten hebben ondertussen meer tijd om hun leerlingen te observeren en op een positieve coachende manier bij te staan. Neter: “Leerlingen bloeien hierdoor zichtbaar op. Ook degenen die niet altijd vooraan staan, worden gezien en gehoord.”