Drones en bemande luchtvaart veilig door het luchtruim laten vliegen. Dat is het doel van de samenwerking tussen LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland), ANWB en KPN. Dit jaar start een experiment met dronevluchten met een digitale dronecorridor. Medische drones maken vluchten tussen twee vestigingen van ziekenhuis Isala in Zwolle en Meppel mogelijk. ze vervoeren met spoed bloed, medicijnen en diagnostische monsters.
De eerste vluchten starten in de eerste helft van 2023 tussen twee vestigingen van ziekenhuis Isala. Later dit jaar vinden ook vluchten plaats op andere locaties, bijvoorbeeld in de buurt van Rotterdam. Vooral daar kunnen de deelnemende bedrijven en instellingen meer ervaring opdoenn in een drukker luchtruim, vanwege de nabijheid van Rotterdam-The Hague Airport.
Op dit moment is er nog geen inrichting en handhaving van het luchtruim voor BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) dronevluchten. Ook wetgeving en regulering zijn nog volop in ontwikkeling. Dronegebruikers moeten ruim van tevoren goedkeuring aanvragen om een drone door gecontroleerd luchtruim te laten vliegen.
Met de digitale snelweg voor drones wordt een volgende stap gezet om bemande en onbemande luchtvaart samen veilig in het Nederlandse luchtruim te laten vliegen. Zo komt er in de nabije toekomst meer ruimte voor dronevluchten.
Digitale corridor
De digitale corridor maakt het mogelijk dat in een deel van het luchtruim waar bemande vliegtuigen vliegen ook ruimte is voor onbemande drones. Bovendien gaat de drone tijdens de vlucht communiceren met een Unmanned Traffic Managementsysteem (UTM-systeem). De vlucht wordt zo efficiënter, veiliger en op langere afstand.
De partijen gaan het komende jaar ervaring opdoen met het inzetten van onbemande vliegtuigen in het luchtruim. Met deze kennis kunnen ze in de toekomst op grotere schaal drones inzetten. Bijvoorbeeld om spoedeisend transport van bloed, medicijnen en andere medische goederen sneller en goedkoper op de plaats van bestemming te krijgen.
Alle medewerkende partijen leveren een eigen bijdrage. LVNL heeft als luchtverkeersleidingsorganisatie de expertise in huis voor het opzetten van de juiste infrastructuur om bemande en onbemande luchtvaart veilig in hetzelfde luchtruim te laten vliegen. De UTM-technologie komt van Altitude Angel.
De ANWB zal onder de naam Medical Drone Service als operator de medische dronetransporten uitvoeren. KPN de partner die de connectiviteit en digitale diensten levert, zoals de dataverstrekking voor de routeplanner voor drones. Het gaat om data-uitwisseling, positiebepaling en het inzichtelijk maken van het grond- en luchtrisico.
Zorgpartners
Medical Drone Service is een gezamenlijk initiatief van ANWB Medical Air Assistance en PostNL Health. Samen met verschillende zorgpartners zoals Erasmus MC, Isala, Sanquin, Certe, Resultlab, Amsterdam UMC, St. Antonius en Accureon. Verder zijn Avy en KPN als technische partners. Ze onderzoeken ook hoe drones kunnen bijdragen aan het leveren van gezondheidszorg op de juiste plek en tijd.
De ambitie van Medical Drone Service is om bij te dragen aan het toegankelijk en beschikbaar houden van de zorg voor heel Nederland. Met de inzet van drones is het doel om de zorg sneller en dichter in de buurt van de patiënt te brengen en de zorginstellingen met elkaar te verbinden. Denk aan zaken zoals het vervoeren van bloed, medicaties en diagnostische samples. Hierbij kan de drone de snelste en kortst mogelijke route vliegen door de lucht.
Lees ook:
- Menselijk weefsel voor het eerst in EU net drone vervoerd
- Tijd om de beeldende diagnostiek radicaal te transformeren