Consument shopt later online en duurzamer

Consument shopt later online en duurzamer

Consumenten verwachten in de toekomst meer online te gaan besteden. De keuzes worden daarbij  ook duurzamer. Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en haar onderzoeksprogramma ShoppingTomorrow.

Zeker 37% van hun uitgaven zal naar verwachting in 2028 online zijn. Dat is vijf procentpunt meer dan het werkelijke percentage in 2022. Maken van duurzamere keuzes bij die online aankopen gaat ook vaker gebeuren, net als meer waarde hechten aan hun data en privacy.

Consumenten denken wel meer online te gaan besteden in de toekomst, maar dit percentage is wel lager. Vorig jaar dacht men namelijk over vijf jaar 41% van hun uitgaven online te gaan doen. Een mogelijke verklaring voor de daling is dat de sluiting van fysieke winkels in de afgelopen jaren de verwachting positief beïnvloedt.

Er zijn daarbij wel verschillende verwachtingen per categorie. Zo verwacht de consument vaker online te gaan shoppen voor elektronica, food/nearfood en health & beauty, maar minder vaak voor bijvoorbeeld schoenen & personal lifestyle, kleding en speelgoed.

Duurzamere toekomst in retail

Duurzaamheid is voor veel consumenten belangrijk. Zo neemt bijna 9 op de 10 consumenten regelmatig of vaak een eigen tas mee tijdens het winkelen. Een kwart controleert of een product op duurzame wijze is geproduceerd. Nog eens een kwart geeft aan dit in de toekomst vaker te willen doen.

“De helft van de consumenten voelt zichzelf verantwoordelijk voor het doen van minder aankopen om het milieu minder te belasten,” zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org, “maar 35% vindt het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van bedrijven en henzelf. Veel bedrijven zetten al goede stappen, maar we kunnen nog meer. Dat betekent dat bedrijven verder moeten werken aan het verduurzamen van hun business, moeten zorgen voor betere producten, verpakkingen, productinformatie en duidelijke implementatie van de circulaire economie om consumenten te helpen in het maken van betere keuzes. Thuiswinkel.org helpt webwinkels daarbij en zet dit jaar stevig in op het verder verduurzamen van de sector.”
Bijna 4 op de 10 consumenten koopt regelmatig tweedehands

Tweedehands

Tweedehands shoppen lijkt populair. Eén op de drie consumenten verkoopt regelmatig of vaak op online platforms (zoals Marktplaats of Vinted). Dertig procent koopt ook op die platforms.

Tweedehands artikelen kopen in fysieke winkels doet zo’n 30% van de consumenten. Over vijf jaar verwacht 19% vaker aan- en verkopen via online platforms te doen, en 16% verwacht vaker fysiek een tweedehands artikel te kopen.

De beweegredenen om tweedehands te kopen hebben vaak te maken met lagere kosten (32%) en milieuoverwegingen (14%). Voor 54% van de consumenten is een combinatie van deze factoren belangrijk.

De meeste tweedehands aankopen zijn in de categorieën Kleding, Home & Living en Speelgoed. In de toekomst verwacht men vaker tweedehands te gaan kopen in Media & Entertainment, DIY / Garden en wederom Kleding.

Sceptisch

Kijkend naar de toekomst zijn consumenten sceptisch over nieuwe technologische ontwikkelingen. Zo vindt slechts 8% van de consumenten het (zeer) waarschijnlijk om in de toekomst aankopen te gaan doen in een metaverse. Ook hebben consumenten weinig ervaring met nieuwe technologieën zoals Web3 (4%), een metaverse (5%) of collaboratieve AI (7%). Virtual Reality (69%) en digital wallets (53%) zijn bekender.

Lees ook:
  • Thuiswinkel.org wil verplicht achteraf betalen uit de wet
  • Blog Cumhur Keles, Datasecurity & Privacy Specialist CyberRes