Ook nu zet de consolidatie van de EPD-markt door met het verdwijnen van het EPD van SAP/Cerner van de Nederlandse markt. Met name ChipSoft profiteerde hiervan en zag haar marktaandeel nog verder groeien.
Opvallend tegen deze trend in was de keuze van de Sint Maartenskliniek voor de vervanging van HiX door het EPD van Nexus. Na een periode van consolidatie groeide het klantenbestand van Epic licht met de toevoeging van Ziekenhuis Amstelland en het contract met MUMC+.
EPD-mutaties
De afgelopen jaren kwamen de meeste mutaties voort uit het geleidelijk verdwijnen van het EPD van SAP/Cerner van de Nederlandse markt. Met het tekenen van het contract voor de implementatie van HiX door Ziekenhuis Zuyderland in 2023 neemt het laatste SAP/Cerner ziekenhuis afscheid van IS-H/i.s.h.med.
Alhoewel ChipSoft de meeste nieuwe klanten won, wist Epic het enige academische SAP/Cerner zie-kenhuis voor zich te winnen: MUMC+. Hiermee bestaat de Nederlandse EPD-markt nog uit drie partijen: ChipSoft, Epic en Nexus.
Geheel tegen de trend in koos de Sint Maartenskliniek als eerste ChipSoft klant voor de vervanging van HiX door het EPD van Nexus. Nexus verloor echter wel een van de oude CSC Care Solutions klanten, het Oogziekenhuis, aan ChipSoft.
Toekomstige veranderingen
Met het verdwijnen van SAP/Cerner is de diversiteit op de Nederlandse EPD-markt nog verder afgenomen. Gezien de enorme kosten van vervanging zullen ziekenhuizen de komende jaren sneller overstappen naar een andere leverancier.
Mutaties in de komende jaren zullen daarom met name optreden door andere facto-ren, zoals fusies of (juist ontvlechtingen). In dat kader is met name de voorgenomen fusie tussen Ziekenhuis Tjongerschans en Medisch Centrum Leeuwarden één om in de gaten te houden. Indien deze ziekenhuizen kiezen om over te gaan naar één EPD zal dit de eerste directe ‘confrontatie’ betekenen tussen ChipSoft en Epic.
HiX standaard
De grootste stroom aan impactvolle herimplementaties vond de afgelopen jaren plaats bij ChipSoft-klanten: de overgang naar HiX Standaard Content (beschikbaar vanaf HiX 6.1). Sinds december 2021 zijn 31 ziekenhuizen overgestapt naar een nieuwe versie (veelal 6.3), waarvan 24 met standaard content en waarvan 8 van zelfbouw naar standaard content zijn gegaan.
Hierdoor maakt inmiddels meer dan 74% van de ChipSoft klanten gebruik van Standaard Content. Daarmee is de stand van zaken voor de 54 ziekenhuizen die met ChipSoft werken op dit moment als volgt.
Verbreding van het EPD/consolidatie van deelsys-temen zet door, maar aan de rand ontstaat diversiteit
Aansluitend op de trend uit 2021 is er een continuering van de consolidatieslag op het gebied van deelsystemen, zoals het RIS, EVS en PDMS en specifieke dossiers zoals voor de obstetrie en dialyse. Steeds vaker worden deze onderdeel van de suite waardoor er in toenemende mate sprake is van een ‘EPD-tenzij’ beleid.
Dit geldt met name voor ziekenhuizen die de software van ChipSoft of Epic gebruiken. Deze consolidatieslag heeft veelal tot doel: een betere integratie voor de eindgebruiker (minder applica-ties), een beter totaaloverzicht over de gegevens en een lagere beheerlast.
Daar waar het kern-EPD zich verbreedt is er aan de randen van het EPD juist steeds meer verschillende systemen ontstaan. Deze zijn gericht op digitale samenwerking met de patiënt en netwerkpartners, zoals:
- Telemonitoring
- Communicatie met patiënt
- Communicatie met andere zorgverleners
- MDO
- Zelfmanagement voor patiënten
Deze diversiteit leidt in toenemende mate tot een behoefte van ziekenhuizen om voor hun zorgverleners en patiënten toch één digitale werkplek te creëren. Initiatie-ven zoals dat van het Erasmus MC, Digizorg, waarop inmiddels ook de andere Rot-terdamse zorgverleners zich hebben aangesloten, komt (mede) hieruit voort. De Digizorg app is één app waarmee een patiënt kan communiceren en samenwerken met het ziekenhuis én andere zorgverleners in regio Rijnmond. Eén digitale, do-meinoverstijgende toegangspoort dus. Dit is een ontwikkeling om in de gaten te houden en te zien welk effect dit heeft op het kern-EPD.
Betere uitnutting en gebruik kern-EPD topprioriteit
Door de aandacht voor het IZA, de verschillende VIPP-trajecten en AI-ontwikkelingen lijkt het kern-EPD soms in de aandacht naar de achtergrond te verdwijnen. Het goed gebruiken en uitnutten van het EPD past hierbij. Ziekenhuizen zetten daarom programma’s gericht op:
- Meer aandacht voor (continue) scholing, coaching en versteviging van de digitale vaardigheden van bestaande én nieuwe eindgebruikers
- Betere werkafspraken over het gebruik van het EPD en monitoring hiervan
- Finetuning van (delen van) de inrichting van het EPD
- Versteviging van de rol en werkwijze van functioneel beheer
Ook het kern-EPD blijft dus veel tijd en aandacht van ziekenhuizen vragen.
Lees ook:
- Implementeren van de zorg van morgen – Interview Ellen Ophoff
- Diagnostiek 2.0: Een blik op de toekomst van de zorg in 2024 en daarna