Een aantal grote bedrijven, waaronder Apple en Disney, stopt per direct met adverteren op X (voorheen Twitter). Aanleiding is volgens de Amerikaanse nieuwssite Axios de onvrede over het groeiende antisemitisme op het netwerk.
De techreus en het streaming- en entertainmentbedrijf zijn niet de enige. Eerder deze maand trokken onder andere IBM, Warner Bros. Discovery en een ander groot entertainmentbedrijf, Lions Gate de stekker uit het advertentieleid op het platform. De Europese Commissie kondigde vrijdag ook aan niet meer op X te adverteren. De Commissie vindt de hoeveelheid nepnieuws en haatzaaiende berichten te groot.
Naar verluidt is Apple een grote adverteerder op X. Wat de iPhone-producent vooral tegen de borst stuit is dat hun advertenties tussen allerlei haatzaaiende berichten op X te zien waren.
Virtuele bezem
Volgens de eigenaar van X, Elon Musk, doet het bedrijf er alles aan om antisemitisme de kop in te drukken. CEO Linda Yaccarino stelt in een reactie dat er regelmatig een virtuele bezem door het netwerk gaat, maar onderzoek van de Amerikaanse non-profitorganisatie Media Matters for America stelt dat dat niets helpt.
Elon Musk zelf ligt intussen zwaar onder vuur. De meest recente onrust betrof vooral zijn reactie op een bericht met de tekst: “Joden wakkeren de haat tegen witte mensen aan”. Musk plaatste een reactie met als tekst: “Je spreekt de waarheid.”
Dat kwam de X- en Teslatopman meteen op een scherpe veroordeling van het Amerikaanse Witte Huis te staan. Vrijdag zei een woordvoerder Musks tweet een “weerzinwekkende promotie” van antisemitisme en rassenhaat te vinden. Dit druist volgens de woordvoerder niet alleen in tegen de kernwaarden van het land, maar zijn vooral schadelijk omdat de oorlog tussen Israël en Hamas de verhouding toch al op scherp zet. Olie op het vuur gooien is dan extra schadelijk.
Door alle perikelen lijkt intussen de positie van CEO Yaccarino onder druk te staan, hoewel ze steeds in sterke bewoordingen zegt alles te doen tegen nepnieuws en haatberichten.
Lees ook:
- Vertraging in toegang nieuwssites bij X
- AI is briljante kans, mits goed gemanaged