Vertraging in toegang nieuwssites bij X

Vertraging in toegang nieuwssites bij X

X (voorheen Twitter) vertraagde een tijd lang bewust de toegang tot andere sociale mediakanalen van bijvoorbeeld Facebook, Instagram en een aantal nieuwssites. Gebruikers van X die op een link klikten naar een bericht op een ander sociaal netwerk of de online versie van een krant als The New York Times moesten eerst vijf seconden wachten. Pas dan konden ze de pagina bekijken.

De truc kwam aan het licht door onderzoek van The Washington Post, die het ook openbaar maakte. Dat leidde tot opheffing van de maatregel bij een aantal sites. Het is nog niet duidelijk of dat bij alle organisaties is gebeurd.

Waarom X de vertraging inbouwde is nog niet duidelijk. Topman Elon Musk haalde in het verleden wel een paar keer fel uit naar The New York Times, dus een persoonlijk motief is niet ondenkbaar. Zo stelde hij een keer dat de krant geen goede nieuwsberichten  maakt, maar oninteressante propaganda. Het vermoeden bestaat daarom dat de vertraging bedoeld was als bewuste tactiek en dus geen vergissing was.

Afhakers

Een vertraging inbouwen tussen een link aanklikken en op de betreffende site komen levert veel afhakers op. Bezoekers klikken dan nog voordat ze op de aangeklikte site komen, weg. Bedrijven zijn er daarom op gebrand dat klikken en bezoeken snel en probleemloos verloopt. Ze hebben daarom ook veel geld over om bezoekers goed van dienst te zijn.

Dat Musk The New York Times treft is niet vreemd te noemen. Eind juli meldde de krant nog dat er zorgen zijn over de grote invloed van de CEO van X op de manier waarop het communicatiebeleid verloopt.

Dat heeft onder andere te maken met het feit dat Musk ook bedrijven als SpaceX en Starlink onder zijn hoede heeft. Deze laatste is een netwerk van satellieten waardoor je ook in gebieden met weinig dekking internet biedt. De combinatie geeft de topman veel macht, onder andere door anderen de toegang tot internet te weigeren of vertraagd toe te staan.

The New York Times schreef hier al een paar keer kritisch over. Zo berichtte de krant dat zeker negen landen, waaronder ook een aantal Europese, zorgen aan de VS hadden geuit over de werkwijze van Starlink. Een van die zorgen ging over over de grote enorme invloed van Musk. Het vermoeden bestaat dat de X-topman de krant, en anderen die hij niet mag, op deze manier wil dwars zitten, maar bevestigd is dat niet.

Lees ook:
  • Honderden bedrijven hebben recht op merknaam ‘X’
  • Formele compliance het belangrijkst en vaak niet goed geregeld