Hoe beheers je bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid in het digitale tijdperk?

Hoe beheers je bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid in het digitale tijdperk?

Binnen de ICT-sector zijn er bepaalde risico’s waar je mee te maken krijgt, zoals online criminaliteit. Cybersecurity wordt daarom steeds belangrijker. Helaas is een cyberaanval nooit helemaal te vermijden. Heb je een ICT-bedrijf, dan is het verstandig om voorbereid te zijn op (financiële) risico’s hiervan met behulp van de juiste verzekeringen. Hoe je dat regelt, lees je hier.

 Cyberverzekering

Bedrijven en mkb-ondernemers krijgen steeds vaker te maken met cyberdreiging en andere vormen van cybercrime. Zo heeft 80% van de mkb’ers heeft weleens te maken gehad met cybercriminaliteit. Zowel fouten van medewerkers – zoals datalekken of het installeren van de verkeerde software – en dreigingen van buitenaf zijn een groot risico voor ICT-bedrijven.

Wil je daarom ook verzekerd zijn tegen financiële schade door bijvoorbeeld verkeerde software en virussen? Een zakelijke cyberverzekering helpt bij de financiële schade van dit soort vervelende incidenten. Je kan bij cyberafpersing, phishing, programmeerfouten en het herstellen van data een schadevergoeding krijgen. Ook juridische hulp, onderzoek door experts en schade aan derden kan vergoed worden.

Phishing en hacking via telefoons

Niet alleen de systemen op een computer kunnen gehackt worden door cybercriminelen. Ook smartphones zijn een populaire manier om toegang te krijgen tot gegevens. Oplichting via tekstberichten en andere veelvoorkomende telefoon-hacks kunnen een grote impact hebben, zowel emotioneel als financieel. Mede door de introductie van AI worden zelfs de meest waakzame smartphonegebruikers steeds vaker opgelicht.

Wil je voor de (financiële) gevolgen hiervan verzekerd zijn? Vaak kan je een aanvullend pakket bij je cyberverzekering afsluiten, zodat ook cybercrime via telefoons zo goed mogelijk verzekerd is.

Klanten de dupe

Het is vervelend als je zelf slachtoffer wordt van cybercrime, maar voor je klanten wil je dit natuurlijk al helemaal voorkomen. Een schadeclaim van een klant kan namelijk zorgen dat de kosten hoog oplopen.

Een cyber- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is niet wettelijk verplicht in de ICT-sector, maar wel verstandig als je zelf niet voor onverwachte kosten op wilt draaien. Als je werkzaam bent in de ICT-branche is het daarom handig om te kijken of jouw bedrijf – of het bedrijf waarvoor je werkt – hier baat bij heeft.

Andere soorten schade: bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Er zijn ook andere soorten schade waar je rekening mee moet houden als je een ICT-bedrijf hebt. Denk bijvoorbeeld aan materiële en letselschade. Als jouw ICT-bedrijf in aanraking komt met anderen, kun je dit nooit helemaal voorkomen.

Een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje. Ga jij bijvoorbeeld op bezoek bij een klant en stoot jij hier een dure vaas om? Of laat je per ongeluk koffie vallen over de gloednieuwe laptop van een klant? Dan kun jij hiervoor aansprakelijk gesteld worden.

Je kunt jezelf goed indekken tegen de gevolgen van gemaakte schade door een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze verzekering zorgt ervoor dat schade aan spullen, schade aan personen en schade door producten in de meeste gevallen verzekerd is. Het maakt dan niet uit of jij dit veroorzaakt hebt, of een van je werknemers. De verzekering beschermt je niet tegen risico’s en fouten die komen door verkeerde software of virussen.

Lees ook: