Carrefour Belgium besloot om goede redenen afscheid te nemen van de legacy apps die nog steeds in gebruik waren bij hun franchisers en toeleveranciers. De supermarktketen vond een aantrekkelijk verhaal bij low-code-aanbieder OutSystems, een keuze die zelfs na de testperiode bleef renderen.
Carrefour kwam ongeveer drie jaar geleden op een kritisch punt. Door de versnelde digitalisering van bedrijven groeiden franchisers en toeleveranciers van de winkelketen naar digital-natives. De apps die hun werden aangeboden waren in sommige gevallen alleen al twintig jaar oud. De kloof tussen de digitaliserende partners en de legacy in de apps werd stilaan te groot, waardoor actie noodzakelijk werd.
Uitweg van legacy
Stijn Stabel, tijdens het gesprek met ICT/Magazine nog CTO van Carrefour Belgium, kreeg de taak het applicatielandschap te vernieuwen. In die keuze kon Stabel ervoor opteren met de SAP’s of Oracle’s van deze wereld in zee te gaan, waardoor de opdracht volledig uit handen zou worden gegeven. Stabel koos voor een alternatieve route en zocht naar een weg om de aanwezige apps stuk voor stuk te moderniseren. De oplossing zou wel binnen de kostbewuste aanpak van Carrefour moeten passen. De kleine marge had zeker bijgedragen aan de aanwezige erfenis van legacy-apps, “maar dat is niet veel anders bij andere bedrijven”, voegt Stabel toe.
Stabel heeft helemaal gelijk als hij aangeeft dat de meeste bedrijven voornamelijk draaien op legacy-apps. Programmeurs besteden een groot deel van hun werktijd aan het opfrissen van de legacy-code waar de apps op draaien. 60 procent van het werk van programmeurs bestaat hieruit.
Een nieuwe app in 200 of 40 dagen
Voor het digitaliseringstraject stapte Stabel uiteindelijk af op OutSystems. Uit gesprekken met andere partijen wist hij ongeveer op een 200 dagen werk te moeten rekenen om de modernisering erdoor te krijgen. “OutSystems verraste ons door te zeggen dat het veel sneller kon”, vertelt Stabels. “Met low-code verkorte de duur tot ongeveer 65 dagen.” Een akkoord voor een testperiode was snel gegeven. Het uiteindelijke resultaat was zelfs nog beter: de vernieuwde app was door het team van Carrefour in 40 dagen live gebracht.
“Het was voor ons doorslaggevend dat we zo snel resultaat zagen. Het gaf ons de mogelijkheid te besparen op kosten van legacy-apps live te houden. Bovendien druktte OutSystems de kosten van de implementatie en waren er minder analisten van ons team nodig ter ondersteuning.” Voor de franchisers en toeleveranciers zijn de gemoderniseerde apps ook een belangrijke stap vooruit. Zij moeten de werkzaamheden bijvoorbeeld minder vaak onderbreken omwille van een storing in de app. Ook zorgt de digitalisering voor een betere onboarding-experience van nieuwe franchisers.
Stabel moet toegeven dat het niet blijft vol te houden om apps op 40 dagen uit te brengen. In eerste instantie werd er gekozen om voor het laaghangend fruit te gaan. “Hoe dringend de digitalisering is, wordt bepaald door de geleverde waarde, het beveiligingsrisico en de leeftijd van een app.” Eens de snelle wins zijn gemaakt, komt het grotere werk. “Nu zijn we trager, maar transformeren we nog steeds op een matig tempo de andere apps. Low-code is voor de progressie van deze digitalisering een belangrijk element. Onze ontwikkelaars hoeven niet eerst het cement te maken om dan de muur te bouwen en dan het huis te bouwen. We geven ze de lego en dat heeft een positieve impact op de snelheid.”
AI op zijn tijd
OutSystems zet sinds kort volledig in op softwareontwikkeling op basis van AI. Daartoe introduceerde het bedrijf de tool Mentor, een hulpmiddel om apps te creëren op basis van een geschreven opdracht. Tijdens het gesprek met Stabel werkte Carrefour nog niet met Mentor, de tool was dan ook nog kersvers. We waren wel benieuwd hoe hij stond ten opzichte van deze ontwikkeling. “Een AI-tool heeft zeker het potentieel om ons sneller stappen te laten zetten.”
Hij uit wel zijn twijfels over het onmiddellijk inzetten van AI. “Zoals met alle soorten GenAI- en AI-oplossingen zal er veel afhangen van het onderliggende model en de data die het heeft om zichzelf te trainen. Er is veel data geüpload om het te trainen, maar ik denk dat het grootste deel van de data die nodig is voor het dagelijks gebruik zal komen van het eerste jaar dat Mentor echt in ondernemingen wordt ingezet.” Voor Carrefour ziet hij wel de mogelijkheid met de tool te starten in 2025.
Deze nieuwe technologische middelen zijn nodig voor een bedrijf als Carrefour om naast het vernieuwen van legacy-code ook volledig nieuwe apps te kunnen ontwikkelen. “Uit het toevoegen van een nieuwe app halen we pas echt de extra waarde”, geeft Stabel hierover aan. Om die reden kwam Carrefour dan ook in eerste plaats bij OutSystems terecht, ten tijde van low-code. Dat was voor AI nog de belangrijkste ontwikkeling in het software-gebied. “Low-code gaf ons meer ruimte om te experimenteren. Het verkorte de tijd die nodig was om een proefconcept te ontwikkelen naar een paar dagen”, spreekt hij positief over de ontwikkelmethode.
Tijdens OutSystems ONE Conference spraken we met CEO Paulo Rosado over Mentor en de wijze waarop softwareontwikkeling verandert door AI: Tijd voor de backlog: Hoe veranderen low-code en AI softwareontwikkeling?