6min Security

Essec: “Wij leveren van Proximus-connectiviteit tot phishing-training”

Essec: “Wij leveren van Proximus-connectiviteit tot phishing-training”

Essec uit het Belgische Tessenderlo biedt al jaren telecomdiensten aan. Sinds kort krijgt het zakelijke aanbod meer aandacht, door officieel een aanbod van IT-diensten te leveren. Deze werden al 40 jaar als onderdeel van een oplossing ‘onder de tafel’ verhandeld, maar waren eerder niet expliciet vermeld in het aanbod van Essec.

We spreken met Filip Bormans, sales en marketing manager bij Essec, op het IT-customer-event. Georganiseerd op 31 oktober, “zonder er stil bij te staan dat het vanavond ook Halloween is”, vertelt Bormans. Hier krijgen IT-partners enkele inspirerende sessies rondom onder andere cybersecurity en Microsoft 365. Een kans voor Essec om te tonen dat de IT-kennis bij het bedrijf aanwezig is, maar ook om tussen de spinnenwebben en vleermuizen bij te praten. Aan de decoratie en de bloederige hapjes is alvast niet te merken dat Halloween even vergeten was bij het prikken van een datum.

Drie bedrijven onder één noemer

Binnen Essec zitten drie onderdelen, waarvan Telecom Center het eerste is. Dat onderdeel biedt HR-ondersteuning bij het opstellen van cafetariaplannen. “Stel er begint een nieuwe medewerker bij Stad Antwerpen en hij of zij krijgt een budget van 500 euro om een telefoon te kiezen. Essec biedt dan een online portaal waarin medewerkers een beperkt gamma zien van telefoons waar zij uit kunnen kiezen. Het aanbod van smartphones legt de stad dan vooraf via onze dienst vast.” Ook het beheer van telefoon- en laptop-abonnementen valt hieronder. “We volgen hierin ook op of het mobiele abonnement volledig wordt opgebruikt. Dan kan de klant bijsturen indien dat nodig blijkt te zijn.” In essentie blijft Telecom Center echter voornamelijk consumenten-gericht, waar 90 procent van de verkoop plaatsvindt.

Het tweede onderdeel, Indigocare, opereert internationaal in bijna 60 landen en specialiseert zich in de gezondheidszorg. Ze leveren communicatiesystemen zoals armbanden voor verpleegkundigen om patiëntenoproepen te ontvangen, iCall genaamd. “In sommige landen zoals België is er een wettelijke verplichting om een patiëntenoproep binnen een bepaalde tijd te beantwoorden. Via onze eigen systemen houden we de logging bij en kan er worden aangetoond wie en wanneer de oproep werd beantwoord.”

Ten slotte is er Essec Telecom-systems, dat Proximus-diensten aan bedrijven verkoopt en recent IT-diensten heeft toegevoegd aan hun portfolio. “Wij doen eigenlijk al meer dan 40 jaar IT, maar hebben dat heel lang niet proactief aangeboden.” Ook onder deze naam worden de iCall-systemen verkocht, maar dan in België. Twee Belgische verpleeghuizen maken reeds gebruik van het systeem. Nu lijkt het misschien vreemd dat de naam Essec telecom-systems niet in het buitenland wordt gebruikt om de healthcare-oplossing aan te bieden. Bedrijven kiezen wel eens voor een andere naam met een meer internationaal karakter, maar met de Engelse termen was dat hier niet aan de orde. “De naam Essec konden we niet inzetten voor de buitenlandse activiteiten, doordat er in Parijs een grote universiteit zit die Essec noemt.”

Van connectiviteit tot back-ups

Binnen IT verstaat Essec twee zaken. Enerzijds zal er een security-assessment worden uitgevoerd en wordt er dus gekeken hoe goed de digitale omgeving al is afgesloten en wat er nog beter kan. Het leveren van cybersecurity-maatregelen valt ook onder deze kant. Anderzijds is er de fysieke invulling van een IT-omgeving, met name servers, routers, switches en zoveel meer.

Essec gaat als eerste aan de slag met het terrein dat voor hen bekend is: connectiviteit. Die diensten worden geleverd via Proximus, waar Essec een exclusieve overeenkomst mee heeft lopen. Het gaat om een managed-service. Dit kan ook met een andere telecomprovider, maar dan vallen er enkele diensten uit het managed-IT pakket uit. “Het telecomlandschap in België is momenteel nog in drie verdeeld: Telenet, Orange en Proximus. Bij Proximus kunnen we klanten echt end-to-end voorzien. Bij klanten die een andere telecomprovider onder de arm nemen, helpen we vanaf het punt dat de kabel binnen ligt.” Recent is daar nog een vierde telecomspeler bijgekomen met de lancering van Digi. De nieuwe speler is zijn diensten momenteel nog aan het inrichten.

Lees ook: Kunnen andere telecomspelers volgen met de stuntprijzen van Digi?

Het verhaal eindigt bij de back-up. Daar stelt Essec vragen over hoe het gesteld is met de back-ups. Vaak ziet Essec dat er op dit laatste punt nog tekort wordt geschoten. Zoals met back-up-omgevingen die nog nooit aan een test onderworpen werden.

Belgische security-partners

Hoe levert Essec de security-diensten? Ook hier zit een netwerk van vaste partners aan gekoppeld. Ieder bedrijf levert een stukje van het totaalpakket van security-diensten die bij Essec kunnen worden afgenomen. Phishing-awareness komt bijvoorbeeld van het Leuvense Phished. De dienst is AI-gedreven om de complexiteit van de phishing-mails gradueel omhoog te trekken. Resilix uit Heist-op-den-Berg is dan weer partner om bedrijven onder andere compliant te krijgen met NIS2 en te ondersteunen bij de recovery na een cyberincident.

Bormans vertelt wat de lancering van de IT-tak betekende op vlak van partners: “Om ons productgamma zo goed mogelijk te laten inspelen op de behoefte van de klant hebben we sinds de officiële lancering van ons IT-aanbod nieuwe partners onder de arm genomen. Daarin zijn we gaan kijken naar een best-of-breed versus een best-of-need-oplossing zodat we zowel klanten met hoge behoeften als klanten die eerst het water eens willen uittesten kunnen helpen.”

Het grootste deel van de security-oplossingen rolt Essec zelf naar de klant uit. Voor de opvolging staat het team uit Tessenderlo ook in. “Pas vanaf high-end security-oplossingen laten we het over aan een partner. Voor de rest hebben we de kennis in huis.”

Ruime industrie-expertise

Het huidige klantenbestand is niet beperkt tot gezondheidszorg. Essec geeft aan in alle industrieën al klanten te hebben, een troef op vlak van kennis en expertise die het bedrijf bezit. Door de IT-tak officieel te lanceren hoopt Essec de huidige expertise alleen nog maar te kunnen aanvullen. Daarvoor moet het eerst nog enkele nieuwe klanten weten te strikken met het end-to-end-verhaal. “Een echte stormloop was het niet meteen nadat we ons IT-aanbod lanceerden. Volgens mij hadden we wat harder op de trom mogen slaan over het nieuwe aanbod. Het event vandaag is daar een eerste stap naartoe.”

Tip! Phishing in twee op de vijf gevallen de eerste toegangsmethode