Pixar, Adobe, Apple, Autodesk en NVIDIA kondigen samen met de Joint Development Foundation (JDF) de Alliance for OpenUSD (AOUSD) aan. JDF is een filiaal van de Linux Foundation. Het doel van deze alliantie is de standaardisatie, ontwikkeling, evolutie en groei van Pixars Universal Scene Description-technologie te bevorderen.
Standaardisatie 3D-ecosysteemn
De alliantie streeft naar standaardisatie van het 3D-ecosysteem. Dit, door de mogelijkheden van Open Universal Scene Description (OpenUSD) verder te ontwikkelen. Door een grotere interoperabiliteit van 3D-tools en -gegevens te bevorderen, stelt de alliantie ontwikkelaars en contentmakers in staat om grootschalige 3D-projecten te beschrijven. En ze daarnaast te componeren, te simuleren en een steeds breder scala aan 3D-geactiveerde producten en diensten te ontwikkelen.
Robuuste interoperabiliteit
Ontwikkeld door Pixar Animation Studios, is OpenUSD een high-performance 3D-scenebeschrijvingstechnologie. Het biedt robuuste interoperabiliteit tussen tools, gegevens en workflows. Al bekend om zijn vermogen om artistieke expressie vast te leggen en de productie van cinematografische inhoud te stroomlijnen, biedt OpenUSD met zijn kracht en flexibiliteit een sterk contentplatform. Vooral om aan de behoeften van nieuwe industrieën en toepassingen te voldoen.
Schriftelijke specificaties
De alliantie zal schriftelijke specificaties ontwikkelen die de kenmerken van OpenUSD beschrijven. Dit zal een grotere compatibiliteit en bredere acceptatie, integratie en implementatie mogelijk maken. En stelt andere standaardisatieorganisaties in staat om de kenmerken op te nemen in hun specificaties. De JDF van de Linux Foundation werd gekozen om het project te huisvesten, omdat het een open, efficiënte en effectieve ontwikkeling van OpenUSD-specificaties zal mogelijk maken, terwijl het een weg biedt naar erkenning door de International Organization for Standardization (ISO).
AOUSD zal ook het belangrijkste forum bieden voor de gezamenlijke definitie van verbeteringen aan de technologie door de bredere industrie. De alliantie nodigt een breed scala aan bedrijven en organisaties uit om lid te worden en deel te nemen aan het vormgeven van de toekomst van OpenUSD.
Keuze voor open source
“Universal Scene Description werd uitgevonden bij Pixar en is de technologische basis van onze geavanceerde animatiepipeline”, aldus Steve May, Chief Technology Officer bij Pixar en voorzitter van AOUSD. “OpenUSD is gebaseerd op jaren van onderzoek en toepassing in de Pixar-filmmaking. We hebben het project in 2016 open source gemaakt, en de invloed van OpenUSD strekt zich nu uit buiten film, visuele effecten en animatie naar andere industrieën die in toenemende mate vertrouwen op 3D-gegevens voor mediatoepassingen. Met de aankondiging van AOUSD geven we een spannende volgende stap aan: de voortdurende evolutie van OpenUSD als technologie en zijn positie als internationale standaard.”
OpenUSD als ‘multiplier’
“Bij Adobe geloven we in het bieden van kunstenaars een set flexibele en krachtige oplossingen die op verschillende apparaten werken”, aldus Guido Quaroni, Senior Director of Engineering, 3D&I bij Adobe. “Het benutten van een gemeenschappelijke 3D-gegevensrepresentatie tijdens het creatieve proces vermenigvuldigt de waarde die elke package en elk apparaat brengt. OpenUSD is gemaakt om een van deze ‘multipliers’ te zijn, en we zijn verheugd om te zien dat een diverse groep bedrijven zich verenigt om deze innovatieve en open technologie te ondersteunen.”
“OpenUSD zal de volgende generatie AR-ervaringen helpen versnellen. En wel van artistieke creatie tot contentlevering. Het zal daarnaast een steeds breder scala aan ruimtelijke computing-toepassingen produceren.” Dit zegt Mike Rockwell, vicepresident van Apple’s Vision Products Group. “Apple heeft actief bijgedragen aan de ontwikkeling van USD. Het is een essentiële technologie voor het baanbrekende visionOS-platform. Dit geldt ook voor de nieuwe Reality Composer Pro-ontwikkelaarstool. We kijken ernaar uit om de groei ervan te bevorderen tot een breed aangenomen standaard.”
Gegevens delen
“Of je nu digitale tweelingen creëert. Of vooruitkijkt naar het 3D-web. Contentmakers hebben een samenhangende manier nodig om samen te werken. En om gegevens te delen tussen tools, services en platforms.” Dat is de reacties van Gordon Bradley, Fellow, Media & Entertainment, Autodesk. “Autodesk is verheugd om de Alliance for OpenUSD te ondersteunen bij het bevorderen van 3D-interoperabiliteit voor visuele effecten, animatie en daarbuiten. En tevens bij het ondersteunen van onze visie om klanten te helpen een betere wereld te ontwerpen en te maken.”
“OpenUSD geeft 3D-ontwikkelaars, artiesten en ontwerpers de volledige basis om grootschalige industriële, digitale contentcreatie en simulatiewerklasten aan te pakken met brede multi-app-interoperabiliteit,” aldus Guy Martin, Director of Open Source and Standards bij NVIDIA. “Deze alliantie is een unieke kans om wereldwijd OpenUSD-samenwerking te versnellen door formele normen op te bouwen over verschillende industrieën en initiatieven om 3D-werelden en industriële digitalisering te realiseren.”