2min Financieel

Thuiswinkel.org wil verplicht achteraf betalen uit de wet

Thuiswinkel.org wil verplicht achteraf betalen uit de wet

Thuiswinkel.org wil het verplichte achteraf betalen uit de wet hebben. Volgens de organisatie werkt het wanbetalen en fraude in de hand. Er moet dringend een aanpassing komen van de oude wet uit de jaren negentig van de vorige eeuw.

Nu nog verplicht de wet webwinkels tot het aanbieden van een betaalmethode waarmee consumenten minstens 50% achteraf mogen betalen. “Een wet die sterk verouderd is en het is nu echt tijd dat die geschrapt wordt. Dat is beter voor consumenten én bedrijven”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.

Buy now, pay later (BNPL) ligt al langer onder vuur, omdat het schulden, fraude en retouren in de hand werkt. Achteraf betalen is wettelijk gezien geen lening, waardoor er minder strenge regels gelden. Er moet volgens Weerwind voor de zomer een Europees plan liggen waardoor de diensten wél gelden als consumptief krediet, met de bijhorende regels.

Daarnaast werd de achteraf-betaalpartijen gevraagd met een plan van aanpak te komen om schulden te verminderen. Het gaat onder meer over het niet verlenen van diensten aan minderjarigen en tegengaan van het stapelen van schulden.

Geef webwinkels de keuze

Thuiswinkel.org pleit al langer voor het afschaffen van dit wetsartikel dat stamt uit 1992. Die wet moest destijds consumenten beschermen, bijvoorbeeld bij faillissementen. Maar tegenwoordig zijn er voldoende andere manieren om consumenten online te beschermen, zo stelt de belangenvereniging. Daarnaast geldt deze wet alleen in Nederland. Dit zorgt voor en oneerlijk speelveld in Europa.

Dit wetsartikel doet meer kwaad dan goed: toenemende schulden bij kwetsbare groepen en jongeren, maar ook een toename in het aantal retouren of zelfs fraude wanneer consumenten gebruikmaken van achteraf-betalen. Thuiswinkel.org pleit voor een aanpassing in de wet, waardoor webwinkels zelf de keuze krijgen of ze achteraf-betalen wel of niet willen aanbieden. Uiteraard moeten de aanbieders rekening houden met de kwetsbare consument. “Wij gaan hierover graag in gesprek met de beleidsmakers. Het uitgangspunt van de wet, dat consumenten online beschermd moeten worden tegen faillissementen en frauderende webwinkels, is heel goed. Maar de wet is inmiddels 30 jaar oud en bescherming online kan ook op andere manieren”, aldus Ten Ham.

Lees ook: