De Wet over digitale toegankelijkheid is inmiddels vijf jaar van kracht. Maar slechts 8% van de overheidswebsites en -apps voldoet volledig aan de eigen wet. 54% van de overheidswebsites en -apps heeft daarbij nog steeds geen inzicht in de status van digitale toegankelijkheid. Van de 15.000 Nederlandse overheidswebsites zijn slechts 4.300 geregistreerd in het landelijk toegankelijkheidsregister
Dat blijkt uit onderzoek van Cardan Technobility en Digitaal Toegankelijk. De organisaties stellen dat het veel (semi-)overheidsorganisaties niet lukt om een duurzaam toegankelijkheidsbeleid te implementeren. Het inzicht ontbreekt en daardoor voldoet bijna geen enkele instantie volledig aan de wet die digitale platformen toegankelijk moet maken voor iedereen uit de maatschappij.
Door het tekortschieten in het eigen beleid zetten gemeenten, provincies en de landelijke overheid mensen met beperkingen buiten spel. Bijvoorbeeld bij de aanvraag voor vergunningen of informatie over de eigen omgeving zoals wijzigingen in bestemmingsplannen.
Toegankelijkheidsonderzoek
Het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid is al sinds 1 juli 2018 van kracht. Nederland telt momenteel ruim 4.300 geregistreerde overheidswebsites die allemaal aan dit besluit moeten voldoen. Eén van de voorwaarden uit het besluit is dat overheden een toegankelijkheidsonderzoek moeten uitvoeren om de staat van hun website of app in kaart te brengen.
Helaas voldoet nog steeds ruim 54% van alle websites en apps van de overheid hier niet aan. Het totaal aantal overheidswebsites en -apps wordt geschat op 15.000. Momenteel zijn er echter slechts 4.300 opgenomen in het toegankelijkheidsregister. Een aanzienlijk deel is dus nog niet opgenomen in het register.
Kennis
Uit het onderzoek blijkt dat factoren zoals een tekort aan kennis, betrokkenheid van te veel partijen en afdelingen, onduidelijke leiding, gebrek aan politieke aansprakelijkheid en ontoereikende financiering bijdragen aan de uitdaging. Overheden zoeken naar manieren om grip te krijgen op deze uitdagingen om hun commitment aan inclusiviteit te realiseren.
Peter de Nies, Tecnisch Webmaster bij de Gemeente Zoetermeer: “Digitale toegankelijkheid is ontzettend belangrijk voor ons als gemeente. We werken immers voor onze inwoners, we moeten hen helpen waar we kunnen. Digitale toegankelijk is nu moeilijk om te borgen in de organisatie. Dit heeft vooral te maken met twee zaken: het bewustzijn van het belang van digitale toegankelijkheid in de gehele organisatie, met name bij directie en management, moet omhoog én leveranciers moeten verantwoordelijkheid nemen voor de digitale producten die ze leveren.Dan kan de gemeente verder gaan met de dingen die ze moeten doen: werken voor de burger.”
Digitale toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, ongeacht hun beperkingen, in staat moet zijn om de digitale diensten van de overheid te gebruiken. Dit is niet alleen een kwestie van rechtvaardigheid, maar ook van efficiëntie.
Als de digitale diensten van de overheid toegankelijk zijn voor iedereen, kan iedereen er gebruik van maken, wat leidt tot een grotere participatie van burgers en een grotere efficiëntie in de overheid. De overheid mag niemand buitensluiten, daarom geldt er al sinds 2018 een wettelijke verplichting voor toegankelijkheid van overheidswebsites en -apps.
In het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid (tBDTO) is bepaald dat websites en mobiele apps van Nederlandse overheidsinstanties moeten voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Hierover moet verantwoording worden afgelegd in een toegankelijkheidsverklaring.
Daarnaast moet de overheid zich inzetten voor al haar burgers, ook digitaal. Mensen met een beperking of chronische ziekte moeten net als ieder ander kunnen meedoen. Sinds 1 januari 2017 is dit al geregeld in de Wet gelijke behandeling handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz). Vanaf februari van dit jaar is ook in Artikel 1 van onze Grondwet opgenomen dat uitsluiting op basis van handicap verboden is.
Lees ook:
- Wetsvoorstel toegankelijke producten en diensten naar Kamer
- Is jouw organisatie al voorbereid op de verplichte kilometer- en brandstofregistratie vanaf 2024?