2min Financieel

Mobiel betalen verbetert voor blinden en slechtzienden

Mobiel betalen verbetert voor blinden en slechtzienden

Mobiel betalen wordt voor klanten van ING met een visuele beperking toegankelijker. Voor klanten met een Androidtoestel is het nu mogelijk het het bedrag van een betaling vooraf controleren, door het laten voorlezen van het bedrag. Voor iPhonegebruikers is die functionaliteit er nog niet, maar dat moet volgens de bank later gaan gebeuren.

In de winkel een bedrag afrekenen met je mobiele betaalpas op je smartphone is voor de meeste mensen een vanzelfsprekende zaak. Voor een flinke groep mensen met een visuele beperking is dit helaas niet altijd het geval omdat het te betalen bedrag niet (goed) zichtbaar is.

Deze groep gebruikers hoorde in de oude situatie pas na de betaling wat het bedrag was. De schermlezer op de smartphone kan dat nu ook vooraf uitspreken. De komende tijd start een evaluatieronde om te kijken of het ook echt goed werkt.

Een betaling laten voorlezen

In samenwerking met het Inclusive Design Lab van de TU Delft onderzocht de bank hoe de mobiele betaalervaring van Ilanten met een visuele beperking kon verbeteren. De ING Factory, een community van pioniers die zich met innovaties bezighoudt, heeft het idee overgenomen om een bedrag voor te laten lezen voor het definitief is. Vervolgens werkten (IT-)experts verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Mobiel Bankieren App samen met mensen met een visuele beperking de functionaliteit verder uit en voerde het vervolgens in.

Het gaat om een optie in de ING-App die het mogelijk maakt om een bedrag eerst op je smartphone te laten zien voordat de betaling definitief is. Omdat het bedrag vooraf op het scherm staat, kan de schermlezer van de telefoon het te betalen bedrag voorlezen. Als een klant akkoord is met het bedrag, dan houdt deze de telefoon nogmaals tegen de betaalterminal om de betaling definitief te maken.

Na recent onderzoek van De Nederlandsche Bank over de impact van digitalisering op de toegankelijkheid van bankieren, hebben banken zich gecommitteerd om prioriteit te geven aan de toegankelijkheid van betaaldiensten. Daaruit kwam ook dit initiatief naar voren.

Lees ook: