Logistiek Debat tijdens vakbeurs ICT&Logistiek

Logistiek Debat tijdens vakbeurs ICT&Logistiek

Tijdens de vakbeurs ICT&Logistiek vindt dit jaar het allereerste Logistiek Debat plaats. Het debat vindt plaats op 8 november in de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht in de Logistics Arena, het hoofdpodium van ICT&Logistiek. Het debat staat onder leiding van moderator Diana Vink, interim projectmanager en begeleidingsdeskundige bij LOGIMPRO.

Hét Logistiek Debat, dat twee keer per jaar plaatsvindt, biedt een platform voor belanghebbenden uit diverse organisaties om de uitdagingen en kansen in de logistieke wereld te bespreken.  “Ik hoop op een goed debat met veel positieve energie en leuke interactie. Niet alleen tussen de panelleden maar ook met het publiek. Een debat dat mensen andere perspectieven biedt op actuele kwesties en aanzet tot nadenken over de impact daarvan voor hun eigen bedrijf of hun eigen loopbaan. Als het publiek blijft napraten, met nieuwe inzichten vertrekt en denkt ‘daar wil ik volgende keer weer bij zijn’ is het debat wat mij betreft geslaagd”, zegt Diana Vink.

Nederland behoudt positie op logistieke wereldtop

Nederland is na vijf jaar weer terug in de top 5 van de Logistieke Performance Index, een ranglijst van de logistieke prestaties van landen. Tegelijkertijd groeit in de samenleving de weerstand tegen het toenemende aantal XXL-distributiecentra en de impact daarvan op de omgeving en het landschap.

Hét Logistiek Debat trapt af met een debat over de positie van Nederland als logistieke hub. Deelnemers zijn Machiel Bode van ING, Cees Pille van TLN, Christa Baas van de Provincie Overijssel en Oliver Rebollo van softwareplatform Trans.eu. Ze gaan met elkaar op zoek naar antwoord op de vraag hoe de logistieke sector kan zorgen dat Nederland tot de wereldtop blijft behoren.

Machiel Bode van ING onderstreept het belang van dit onderwerp: “Het draagvlak in de samenleving voor logistiek lijkt onder druk te staan. Met name als het gaat om de zogenaamde verdozing van het landschap en de veronderstelde geringe bijdrage van doorvoer aan de economie. Maar het beslag dat de logistieke sector legt op de oppervlakte van Nederland is slechts beperkt tot 0,13 procent. De bijdrage van doorvoer aan de economie wordt gebagatelliseerd, terwijl onderzoekers van het Centraal Planbureau (CPB) zich onlangs nog verrast toonden dat doorvoer de motor achter de Nederlandse export blijkt te zijn. Beleid en keuzes zouden op het totale plaatje gebaseerd moeten zijn.”

E-commerce en human capital

Het tweede thema is het belang van technologie voor een efficiënte logistieke operatie in de e-commerce-sector. Het model van snelle levertijden, gratis verzenden en kosteloos retourneren staat onder druk. Tegelijkertijd lopen de voorraadniveaus op, waardoor marges onder druk komen te staan. Jan Kraaijeveld van Slimstock, Roland Slegers van Deliverymatch en Joke Vink-Goudriaan van Homefashion Group, het bedrijf achter Leen Bakker en Kwantum, gaan daarover in debat.

Het laatste debat gaat over het menselijk kapitaal in de logistiek. Nieuwe technologieën op het gebied van digitalisering, automatisering en robotisering leiden tot radicale veranderingen in het logistieke beroepenveld. Om operaties draaiende te houden, heeft de sector mensen met andere vaardigheden nodig. Yolande de Heus gaat namens de Topsector Logistiek het gesprek aan met Girbien de Bruin van Tempoteam en Mark Tamis van het Kenniscentrum Logistiek van Defensie.

Lees ook: