Kwart IT-medewerkers veroorzaakt opzettelijk IT-storingen

Kwart IT-medewerkers veroorzaakt opzettelijk IT-storingen

26 procent van de IT-medewerkers veroorzaakt weleens opzettelijk IT-storingens. Dat blijkt uit onderzoek van TOPdesk onder 250 IT-medewerkers en meer dan 1000 werkende Nederlanders. Hier tegenover staat een ruime meerderheid van 74 procent die zich hier niet in herkent. Het oplossen van IT-storingen blijkt gelukkig wél een bron van plezier te zijn voor een aanzienlijke meerderheid van de IT-medewerkers (76%).

Emoties tijdens IT-storingen

Tijdens een IT-verstoring lopen de emoties hoog op. Toch geeft de IT-afdeling aan dat zij over het algemeen begripvol (30%) proberen te reageren op de werkvloer. Opvallend is dat tien procent aangeeft lacherig te reageren wanneer er een storing optreedt. Dit doen vooral jongere IT’ers (22%) onder de 35 jaar.

IT-frustraties

Op de werkvloer heerst een opmerkelijke dynamiek rondom de reacties op de IT-afdeling. Hoewel een groot deel van de medewerkers de IT-afdeling bestempelt als serieus (47%) en begripvol (39%) wanneer zij een melding maken, varieert de reactie van medewerkers op de werkvloer tijdens een IT-storing enorm. Bijna de helft van de medewerkers (48%) reageert geïrriteerd. Opvallend is dat een deel van de werkvloer (26%) aangeeft dat IT-storingen hen niet veel doen, hier tegenover staat negentien procent dat begripvol probeert te reageren. Wat nog opvallender is, is dat 29 procent van de medewerkers hun IT-frustraties afreageert op de IT-afdeling en een kwart (24%) reageert frustraties af op iemand op de werkvloer die hier niks aan kan doen.

Zorg voor handleidingen

Thomas Burghart, Business Unit Director Rijksoverheid bij TOPdesk begrijpt het dat IT-verstoringen veel frustraties teweegbrengen. “We verwachten dat IT altijd naar behoren werkt.” Verder heerst er volgen hem vaak onduidelijkheid bij medewerkers over waar ze een IT-melding moeten indienen. Dit kan leiden tot irritatie.

Aan de andere kant wordt de IT-afdeling regelmatig belast met ‘IT-storingen’ die medewerkers zelf gemakkelijk kunnen oplossen. Burghart: “Maak daarom afspraken tussen beide afdelingen en implementeer digitale handleidingen. Dit bevordert de zelfredzaamheid van medewerkers en vermindert de werkdruk voor de IT-afdeling.”