2min Financieel

Importtarief voor Tesla’s van Chinese band wordt 9%

Importtarief voor Tesla’s van Chinese band wordt 9%

De Europese Commissie stelt een importtarief van 9 procent vast voor Tesla’s die van Chinese productiebanden rollen. Dat is een verlaging ten opzichte van de heffing van 20,8 procent die de commissie op 5 juli vaststelde.

De nieuwe heffing is een verlaging, maar daar werken de klanten nog niets van. De verhoging van 1.500 euro op de verkoopprijs is nog niet verlaagd.

De importheffing kwam er toch, ondanks smeekbeden van Tesla die om uitzondering vroeg. Volgens het Amerikaanse bedrijf profiteren zij, omdat ze een Amerikaans bedrijf zijn, minder profiteren van de Chinese  staatssteun dan de branchegenoten die wel van Chinese bodem zijn. Maar daar ging Brussel niet op in omdat het bedrijf met zijn fabriek in Shanghai  meer dan de helft van de wereldwijde productie levert. De Europese Commissie staat nog steeds op het standpunt dat Tesla profiteert van oneerlijke overheidssubsidie uit China.

Chinese overheid tekent beroep aan

Nu de tarieven naast die van Tesla ook voor andere producenten van elektrische auto’s bekend zijn hebben de fabrikanten nog tot 30 augustus om te reageren. De extra heffingen uit Brussel komen nog bovenop de invoerrechten voor elektrische auto’s uit China. Die is momenteel tien procent.

Er is nog wel overleg tussen Brussel en Beijing. Die gesprekken gaan vooral over de verlaging van de subsidies van de Chinese overheid. Mocht China daartoe niet bereid zijn gaan de nieuwe heffingen voor zeker vijf jaar gelden. Eind oktober moet duidelijk zijn wat er gaat gebeuren.

Intussen heeft de Chinese overheid al wel beroep aangetekend bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Maar volgens Brussel voldoen zowel het onderzoek als de maatregelen gewoon aan de WTO-bepalingen.

Tip:

  • ilmen in Sentry Mode Tesla nu standaard uit