AI kan een aanzienlijke impact hebben op de economische groei en het concurrentievermogen van Europa.
Dit stelt Matt Brittin, President, Google Europa, Midden-Oosten en Afrika in een blog. Hij trekt deze conclusie naar aanleiding van een onderzoek dat Implement Consulting Group uitvoerde in opdracht van Google. Brittin stelt dat generatieve AI de komende tien jaar €1,2 tot €1,4 biljoen toevoegt aan het Europese BBP. Dit komt neer op een jaarlijkse groei van 8%.
Nieuwe industrieën en banen
“Europa heeft te maken met een dalend aandeel in het wereldwijde BBP,” geeft Brittin aan. “Het nam sinds 1980 af van 25% naar slechts 17%.” Daarnaast overtreft de productiviteit van de Verenigde Staten die van Europa met 20%. Om deze achterstand in te halen, biedt AI een belangrijke kans. “AI verhoogt niet alleen de productiviteit. Het creëert ook nieuwe industrieën en banen.” Brittin trekt de vergelijking met eerdere technologische transities. Zoals de opkomst van het internet.
Het rapport benadrukt volgens de Google-manager dat AI vooral waarde toevoegt door mensen productiever te maken. “Maar liefst 74% van de werknemers in Europa ziet al de voordelen van AI. 43% verwacht dat AI een positieve invloed heeft op hun baan.” De meeste banen (61%) zullen naar verwachting door AI worden versterkt.
Focus op onderwijs
Om deze kansen te benutten, moet Europa echter snel handelen. Een van de belangrijkste aanbevelingen is het bevorderen van investeringen in AI-infrastructuur en onderzoek. “Zonder voldoende steun voor technologische innovatie en AI-ontwikkeling loopt Europa het risico achter te blijven.” Dat is de overtuiging van Brittin. Daarnaast is het cruciaal dat men de vaardigheden van de Europese beroepsbevolking verbetert. En wel door focus op AI-onderwijs en training.
Arbeidstekorten
AI kan ook een belangrijke rol spelen in het verbeteren van openbare diensten en het aanpakken van arbeidstekorten. Door de juiste beleidsmaatregelen en samenwerkingen tussen overheden, bedrijven en academische instellingen kan Europa AI benutten om een duurzamere en competitievere toekomst te creëren. Brittin: “Het potentieel is er, maar de tijd om te handelen is nu.”