De online omzet daalde in november 2023 met 0,3 procent. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar aanleiding van berekeningen over die maand.
De daling is berekend ten opzichte van de zelfde maand een jaar eerder. Het gaat om een cijfer voor de hele online winkelbranche, die er voor de verschillende soorten webwinkels toch weer anders uitziet.
Webwinkels die als hoofdactiviteit verkopen via internet hebben hadden namelijk just een omzetstijging van 4,6 procent. De online-omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogenaamde multi-channelers, was juist 6,7 procent lager.
De online-omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen lag in november 2023 ook hoger dan in november 2022. De online-omzet van winkels in overige non-foodartikelen, winkels in consumentenelektronica en kledingwinkels was juist weer lager dan een jaar eerder. De online winkels die kleding verkochten kregen in november een daling van dertien procent voor de kiezen. Online winkels in consumentenelektronica kregen te maken met een daling van 8,4 procent.
Als je online en de verkoop via fysieke winkels bij elkaar optelt, komt de hele detailhandel in november uit op een omzetgroei van 3,2 procent. Het totale verkoopvolume komt dan op een daling van 0,8 procent. De omzet van de foodsector groeide met 4,8 procent en de omzet van de non-foodsector met 0,7 procent.
Lees ook:
- CBS: 14 procent Nederlandse export online besteld
- Is hyperconverged geschikt voor iedereen?