Amazon introduceert Amelia: AI-assistent voor onafhankelijke verkopers

Amazon introduceert Amelia: AI-assistent voor onafhankelijke verkopers

Amazon.com kondigt een nieuwe toepassing met kunstmatige intelligentie aan, die volgens het bedrijf onafhankelijke verkopers helpt met verkoopstatistieken, voorraadbeheer en productadvertenties.

De online-gigant bracht 450.000 onafhankelijke Amerikaanse verkopers bij elkaar in thuisstad Seattle. Deze verkopers kregen er tips en ontvingen informatie over nieuwe producten en diensten. Zoals de introductie van Amelia. Dit meldt Fast Company.

De nieuwe applicatie geeft direct antwoorden op vragen zoals hoe verkopers zich kunnen voorbereiden op de feestdagen en hoe hun bedrijf presteert, inclusief verkochte eenheden en websiteverkeer. Later zal Amelia volgens Amazon ook problemen kunnen oplossen, zoals vertraagde zendingen. Dit zonder extra menselijke tussenkomst.

De stap maakt deel uit van een bredere inspanning van Big Tech om technologie in te zetten voor meer automatisering.

Amelia als expert

Tijdens een demonstratie van de software voor Reuters toonde Amazon hoe Amelia snel statistieken voor een verkoper kan opvragen, zoals verkoopgegevens. Ook gaf het suggesties om zich voor te bereiden op belangrijke verkoopdagen, waaronder promoties en advertenties op Amazon.com.

Amelia is bedoeld om verkopers “hun eigen gepersonaliseerde expert in verkopen op Amazon” te geven, zei Dharmesh Mehta, vice-president van wereldwijde diensten voor verkooppartners bij Amazon. “Het moet een expert zijn in al deze kernonderdelen van het runnen van je verkoopbedrijf.”

Klachten over kosten

Amazon, dat afhankelijk is van derden voor een fors deel van het verkoopvolume, heeft soms een moeizame relatie met verkopers, met name vanwege kosten die het in rekening brengt.

Door een deel van de klantenservice voor verkopers te automatiseren, kan Amazon mogelijk klachten en andere problemen goedkoper afhandelen.

Amelia volgt op de aankondiging eerder dit jaar van Rufus. Dit is een generatieve AI-zoekmachine die Amazon aan zijn website heeft toegevoegd om klanten te helpen meer producten te vinden. Sindsdien is Amazon begonnen met het verkopen van advertenties binnen Rufus, wat suggereert dat het adverteerders mogelijk laat betalen in ruil voor aanbevelingen van de software.

Het bedrijf heeft ook een bedrijfs-chatbot geïntroduceerd en werkt aan het verbeteren van zijn Alexa-spraakassistent door deze te updaten met meer conversatie-AI.

Ook Amelia kan hallucineren

Mehta ging ook in op de zogenaamde hallucinaties. Dit zijn antwoorden die de AI-bot spontaan verzint. Mehta zei dat Amelia kan hallucineren en dat dergelijke gevallen worden aangepakt, afhankelijk van de ernst van de fout.

Hij stelde tevens dat Amazon geen plannen heeft om advertenties binnen Amelia aan te bieden. De service zal in zijn huidige vorm niet beschikbaar worden gesteld aan grote merken zoals Unilever, die ook op Amazon verkopen, voegde hij toe.

Amazon meldde dat Amelia aanvankelijk alleen beschikbaar zal zijn voor een kleine groep verkopers en alleen in het Engels, voordat bijna alle Amerikaanse verkopers toegang krijgen in de komende maand.