Bijna één op de drie IT-professionals (29%) vindt Artificial Intelligence (AI) de meest beangstigende technologie met het oog op de toekomst. IT-professionals zijn dus blijkbaar huiverig voor wat deze technologie op zakelijk vlak teweeg kan gaan brengen. Dit blijkt uit onderzoek van technologieconsultant NTT DATA onder ruim 500 IT-professionals. Daarentegen ziet twintig procent AI als de meest positieve technologie op zakelijk vlak.
AI is belangrijkste technologie op werkvloer
AI wordt momenteel door 62 procent van de IT-professionals ook als de belangrijkste technologie voor de business gezien. Zo zijn de voornaamste redenen om gebruik te maken van AI het neerzetten van efficiëntere processen (50%), het verhogen van de productiviteit (41%) en het vooroplopen in de markt (35%). Niet gek dus dat veertien procent van de Nederlandse organisaties momenteel het meeste geld aan AI besteedt.
AI nog niet overal omarmd
Toch maken nog niet alle organisaties gebruik van AI (53%). De grootste groep die er nog geen gebruik van maakt, geeft aan te weinig kennis in huis te hebben (28%). Daartegenover staat een groep IT-professionals die aangeeft al expert te zijn op het gebied van AI (18%). Voor slechts zestien procent is de reden om geen gebruik te maken van AI het ontbreken van interesse in de technologie. Dit kan bijvoorbeeld als reden hebben dat AI de business niet kan verder brengen.
Onzekerheden
Michiel Donders, Energy & Utilities Lead bij NTT DATA vindt het niet gek dat bijna een derde van de IT-professionals AI als een beangstigende technologie ziet met alle nieuwsberichten die de laatste tijd voorbij komen. Daarnaast trekken ook diverse experts aan de bel en komt deze angst voort uit onzekerheden over de mogelijkheden en toekomstige gevolgen van AI.
“Toch kan de technologie ook veel kansen bieden voor organisaties, zoals het verhogen van de efficiëntie en productiviteit, en wordt er door een groot deel van zakelijk Nederland al gebruik van gemaakt. Kijk dus goed hoe AI jouw business verder kan helpen, maar verlies hierbij de mogelijke risico’s niet uit het oog. Zoals bij elke opkomende technologie is het belangrijk om collega’s goed te informeren over het gebruik ervan, en eventuele twijfels serieus te nemen. Als de technologie door de hele organisatie wordt geaccepteerd en op de juiste manier wordt geïmplementeerd, kan het voor mooie resultaten zorgen.”