2min Security

AI bedreigt bedrijven met digitale chaos en automatiseringsarmageddon

AI bedreigt bedrijven met digitale chaos en automatiseringsarmageddon

Bedrijven kunnen te maken krijgen met ‘digitale chaos’ als ze AI niet goed inzetten. Er dreigt zelfs een automatiseringsarmageddon. Dat zegt procesautomatiserings- en orkestratieplatformaanbieder Camunda in een kritisch rapport.

In het stuk klinkt forse kritiek op veel bedrijven omdat ze kunstmatige intelligentie, machinaal leren en automatisering gebruiken om één enkele taak aan te pakken in plaats van een bredere, bedrijfsbrede aanpak te volgen. Dat brengt grote risico’s met zich mee, zo klinkt het.

Uit het onderzoek bij het rapport bleek bovendien dat 85% van de respondenten met uitdagingen te maken krijgen als opschalen en AI operationeel willen maken van AI. Dit ondanks dat 93% erkent dat AI “volledig geïntegreerd” moet worden in hun processen om hun ROI te maximaliseren. Zelfs degenen die AI in hun processen inzetten zijn niet blij met de resultaten. Vier vijfde (79%) beschikt bijvoorbeeld niet over een manier om dit effectief te controleren, beheren en onderhouden.

Camunda waarschuwt voor automatiseringsarmageddon

Camunda onderzoekt de toenemende complexiteit van bedrijfsprocessen die de controle bedreigen, en waarschuwt uiteindelijk voor een ‘Automatiseringsarmageddon’. Vier op de vijf (82%) melden nu verhoogde compliancerisico’s als gevolg van gebrek aan controle door een complexer landschap. Driekwart (77%) wijst op hogere risico’s op fouten in de kernprocessen van het bedrijf. Camunda SVP Customer Success Kurt Petersen vatte samen: “De digitale infrastructuren en processen van vandaag zijn zowel complex als onderling afhankelijk, waardoor het een aanzienlijke uitdaging is. “In een voortdurend evoluerend landschap worstelen organisaties vaak met geïsoleerde tools en technologieën, die hun vermogen belemmeren om hun activiteiten te stroomlijnen of volledige zichtbaarheid te bereiken.”

Petersen concludeerde: “Als organisaties AI met succes in hun hele bedrijf willen implementeren, moeten AI-applicaties en -diensten worden georkestreerd zoals alle geautomatiseerde bedrijfsprocessen. Dit zal zorgen dat ze aan de regelgeving blijven voldoen en het rendement op hun investeringen in AI maximaliseren.”

Tip: