Het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) lanceert een campagne om tweestapsverificatie (2FA) te promoten. Het centrum ziet veel waarde in de beveiliging en beweert dat hacks in 80% van de gevallen voorkomen hadden kunnen worden als 2FA werd gebruikt.
De campagne is een samenwerking tussen het CCB, Febelfin en de Cyber Security Coalition. De partijen zagen de afgelopen jaren verschillende hacks op Belgische steden en gemeenten, waarop ze wilden ingrijpen. Zeker met het oog op de Europese cybersecurity-maand in oktober, dachten de partijen een campagne uit.
Beginnen in kleinste gemeente van België
De campagne is gestart in de kleinste gemeente van België, Herstappe. “Het team van Safeonweb is neergestreken in Herstappe en heeft daar de bewoners geïnformeerd en geholpen met 2FA”, zegt Miguel De Bruycker, directeur-generaal van het CCB.
Het is een poëtisch begin van een grote campagne. “Met onze campagne hebben we één doel. Alle Belgen tweestapsverificatie laten gebruiken! Dat is onze grote ambitie. Maar we beginnen klein”, vertelt De Bruycker nog.
2FA bij bedrijven promoten
Voor bedrijven is de oproep om 2FA te gebruiken nog iets dringender. “Dagelijks wordt minstens één bedrijf in ons land slachtoffer van een cyberaanval met ernstige gevolgen. De rode draad in vele ernstige cyberincidenten is het ontbreken van tweestapsverificatie. Maar liefst 80% had voorkomen kunnen worden als 2FA werd gebruikt. We vragen het vandaag vriendelijk maar ook met veel aandrang ook aan bedrijven: activeer nu tweestapsverificatie overal waar het kan”, stelt De Bruycker.